Verklaring van de bereikbaarheid via het hoofdwegennet 2000-2009
Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid
In deze notitie wordt een verklaring gegeven voor de toename van de congestie op basis van empirisch onderzoek.
Het reistijdverlies op het hoofdwegennet is in de periode 2000-2007 met ruim 50% toegenomen. Belangrijke oorzaken hiervan zijn de bevolkingstoename, de toename van banen en autobezit. Ook de invoering van het Belastingplan 2004 en snelheidsbeperkingen gecombineerd met trajectcontroles heeft aan de toename van reistijdverlies bijgedragen. Zonder de aanleg van nieuwe wegen, extra stroken en verkeersmanagement zou het reistijdverlies 13% hoger geweest zijn.
De toename van het reistijdverlies is hoger dan tevoren in het verkeersbeleid verwacht werd. Dit komt voor de ene helft omdat veel maatregelen uitgesteld zijn of dat er van afgezien is. Voor de andere helft komt dit doordat andere factoren meer reistijdverlies veroorzaakt hebben dan tevoren verwacht.