Cramer maakt werk van verbetering luchtkwaliteit en geluid
Minister Cramer (Ruimte en Milieu) voelt zich gesteund in haar aanpak van geluidsoverlast bij wegen en de verbetering van de luchtkwaliteit door het vandaag verschenen rapport van de Algemene Rekenkamer.
De minister heeft twee troeven in handen om de geluidsoverlast de komende jaren met kracht terug te dringen: een wijziging van de Wet geluidhinder die aanstaande is en het Nationale Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit dat medio dit jaar in werking treedt.
In Europees verband zijn de laatste jaren afspraken gemaakt over scherpere normen en eisen voor geluid, CO2-uitstoot en luchtkwaliteit. Minister Cramer onderschrijft de conclusie van de Rekenkamer dat deze Europese kaders van belang zijn voor de gezondheid van mensen. Nederland stelt zich in Europa vooruitstrevend op, zowel wat hoogte als invoertermijn van de normen betreft.
Daarnaast werkt het Rijk aan de invoering van 'Anders betalen voor mobiliteit'. Via het innovatieprogramma Geluid draagt het kabinet bij aan innovaties als stille banden en stil asfalt. Andere initiatieven behelzen stille elektrische auto's en de bijmenging van benzine met biobrandstoffen.
Verbetering luchtkwaliteit
Daarnaast heeft de minister met het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) een vergaand pakket van maatregelen op tafel gelegd om de luchtkwaliteit structureel te verbeteren. In totaal is hier bijna 2 miljard voor gereserveerd.
Het Rijk trekt 555 miljoen euro voor generieke maatregelen zoals roetfilters voor dieselmotoren, luchtwassers voor pluimveebedrijven en voor onderzoek naar innovatieve maatregelen. Daarnaast is 625 miljoen euro beschikbaar voor maatregelen rondom het hoofdwegennet (zoals flexibele snelheidsbeperking en schermen) en 370 miljoen euro voor lokale maatregelen. In aanvulling daarop stellen gemeenten een bedrag van 340 miljoen euro beschikbaar. Naast dit soort investeringen heeft het kabinet dit voorjaar nog nieuwe belastingsmaatregelen ingevoerd die schone auto's fiscaal aantrekkelijker maken.
Tegengaan geluidoverlast
Om de geluidsoverlast door verkeer verder terug te dringen werken minister Cramer en minister Eurlings aan een herziening van de Wet geluidhinder. Daarin worden geluidproductieplafonds geïntroduceerd. Die plafonds maken het niet langer mogelijk dat sluipende groei van de geluidoverlast plaatsvindt door toenemend weggebruik. De burger wordt hiermee beter beschermd vooral in die situaties waarbij er geen aanpassing van de weg plaatsvindt.
In dit wetsvoorstel wordt ook aangegeven dat bestaande overlast als gevolg van de sluipende groei gesaneerd moet worden. Naast het lopende saneringsprogramma op grond van de Wet geluidhinder is in de Nota Mobiliteit vanaf 2010 € 650 miljoen gereserveerd voor sanering langs Rijkswegen en spoorwegen. Het wetsvoorstel om dat te regelen voor de rijksinfrastructuur wordt nog voor de zomer naar de Kamer gestuurd. Daarna zal volgens dezelfde aanpak de provinciale en gemeentelijke geluidoverlast door wegen aangepakt worden.
- Rapport Algemene Rekenkamer 'Milieueffecten wegverkeer. Haalbaarheid van de beleidsdoelstellingen voor een schoon, zuinig en stil wegverkeer' (website Algemene Rekenkamer)
- Anders betalen voor mobiliteit (website Verkeer en Waterstaat)