Starthandeling Utrecht Bereikbaarlijn
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Goedemorgen dames en heren,
We zijn hier vanochtend vóór de ergste spits naartoe gereden. En dan nog is het al behoorlijk druk op de weg. Het spoor biedt op het moment ook al geen soelaas op dit traject, door de ontspoorde goederentrein tussen Utrecht en Vleuten.
Maar goed, met enig oponthoud zijn we er dan…
Wie vanaf de A12 uit de richting Den Haag of Rotterdam komt, of vanaf de A27 uit Hilversum, kan vanaf vandaag zelfs tíjdens de spits wél lekker doorrijden. De snelwegbus gaat dit mogelijk maken.
Het idee van snelwegbussen is op zich niet nieuw. Wél nieuw is een snelwegbus die mensen rechtstreeks vanuit hun woonwijk naar een bedrijventerrein brengt. Omrijden en overstappen via stations is niet meer nodig. Daarmee wordt de snelwegbus ècht een volwaardig alternatief voor de auto.
Dat is wel een feestje waard, zelfs op de vroege ochtend. Straks toasten we op de eerste snelwegbussen die hier aankomen. We heffen dan het glas op al die mensen die dankzij de snelbus vanaf vandaag probleemloos op hun werk komen. Ongehinderd door files, in hoge frequenties en zonder om te rijden.
Sneller, vaker en zonder omwegen. Dát is precies waar ik naartoe wil met het hele regionale openbaar vervoer. Mensen willen vlot kunnen reizen, van deur tot deur, vanaf huis naar het werk. Zonder vertraging en vooral zonder ergernis.
De ambitie om het regionaal openbaar vervoer sneller, vaker en zonder omwegen te laten rijden, is een onderdeel van het samenhangende vervoerssysteem waar ik samen met minister Eurlings in investeer. We verbeteren overstapmogelijkheden tussen de auto, het openbaar vervoer en de fiets. We nodigen reizigers uit om bewuste keuzes te maken. Keuzes tussen wèl of niet in de spits reizen. En keuzes tussen de auto en het openbaar vervoer.
Deze snelwegbussen zijn een good practice voor ons beleid.
Automobilisten die in Woerden wonen en hier op het bedrijventerrein in Papendorp werken, hóeven niet in de file te gaan staan. Zij kunnen er ook aan voorbij rijden. In de snelwegbus! De snelwegbus rijdt vaak genoeg, dus hoeven ze nooit lang te wachten. De keuze lijkt mij voor de hand liggen. De komende maanden zal blijken of automobilisten massaal overstappen.
Deze pilot is een goed begin. Snelwegbussen kunnen nog méér betekenen voor de bereikbaarheid van deze regio. Daarom heb ik een aantal partijen gevraagd om een voorstel in te dienen voor een samenhangend systeem van snelwegbusverbindingen rond Utrecht. Dit voorstel wordt de komende maanden uitgewerkt. Voor dat netwerk van snelwegbussen heb ik tien miljoen euro beschikbaar.
Zo benutten we de mogelijkheden van de snelwegbus nòg beter en wordt het openbaar vervoer hoogwaardiger. We hebben dit hoogwaardige openbaar vervoer hard nodig voor de bereikbaarheid van Nederland. Voor een samenhangend vervoerssysteem waarin mensen bewuste keuzes maken.
Het moet lukken om het aantal autokilometers terug te dringen. Dat is niet alleen een zaak van de overheid, maar ook van werkgevers en werknemers.
Daarom heb ik samen met minister Eurlings vorig jaar de Taskforce Mobiliteitsmanagement aan het werk gezet. Vervolgens hebben we de voorstellen van Lodewijk de Waal opgenomen in onze MobiliteitsAanpak. Er wordt op diverse fronten gewerkt met dat hele pakket. Het gaat onder meer om het mobiliteitsbeleid van bedrijven, reisadviezen aan werknemers, flexibele werktijden, mobiliteitsbudgetten en afspraken tussen werkgevers en decentrale overheden. Dat is werk in uitvoering: het is nog niet klaar, maar we zijn wel goed op weg. En we zetten voortdurend nieuwe stappen.
De snelwegbussen zijn een uitstekende uitwerking van dat beleid. Binnen Utrecht Bereikbaar [de initiatiefnemer van deze pilot] hebben veel verschillende partijen elkaar weten te vinden. De start van deze pilot is voor degenen van u die bij Utrecht Bereikbaar betrokken zijn een kroon op uw werk.
Reden genoeg om te genieten van dit feestelijke moment waarop Utrecht nòg beter bereikbaar wordt. Ik ben gevraagd buslijn 700 van start te laten gaan. De buslijn die straks bekendstaat als de Utrecht-bereikbaar-lijn. Oftewel: de bus die niet over de snelweg rijdt, maar langs de snelweg vliegt! Daarom schieten we heel toepasselijk een vliegtuigje de lucht in…