Opening nieuw pand Maat Transportgroep
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Het heeft altijd iets bijzonders, een familiebedrijf. De derde generatie Maat staat inmiddels aan het roer. Uw opa Arie Maat [opa van Arjan Maat] zag in de jaren dertig een kans en hem heeft hem gegrepen. Volgens mij is dat talent in de familie wel overgeërfd.
De Maat groep wist door de jaren heen altijd in te spelen op kansen, en regelmatig nam u andere bedrijven over. Zo is het bedrijf gegroeid en ontwikkeld. Ook de afdeling Heftrucks was na een overname uit het jasje gegroeid. In dit mooie nieuwe pand kunt u naar hartelust verder met de verhuur, verkoop, keuringen, het onderhoud en de opslag van heftrucks.
Maar ik kom niet alleen voor de open dag van uw nieuwe pand. We zijn ook bij elkaar om de eerste bewegwijzering naar een particulier beveiligd parkeerterrein op het onderliggende wegennet ófficieel te onthullen. De borden voor de pilot zijn al in gebruik langs de weg. Ja, ze waren klaar… Dan moet je ook niet op de minister van Verkeer en Waterstaat gaan wachten, om ze te gebruiken. Veiligheid gaat boven alles, dus gebruiken die hap! Chauffeurs moeten weten waar ze veilig kunnen parkeren.
Veiligheid is een belangrijk issue in de transportwereld. Transportcriminaliteit en ladingdiefstal zijn aan de orde van de dag. De vrachtwagens zijn helaas niet de énige zware jongens op de weg. Nog afgezien van het geweld tegen de chauffeurs, bedraagt de schade ruim 300 miljoen euro per jaar. Met het oog op de crisis is de verwachting dat transportcriminaliteit alleen maar toeneemt.
In Nederland pakken we dat probleem met ons allen aan: Vervoerders, verladers, verzekeraars, chauffeurs, overheden, wegbeheerders, politiedienst en private beheerders, iedereen draagt zijn steentje bij. Het KLPD surveilleert, de bedrijven beveiligen hun vrachtwagens en de overheid garandeert de openbare voorzieningen.
Daarom hebben we de 20 minst veilige parkeerplaatsen van Nederland op de kaart gezet, en gaan we daar vol aan de bak voor de veiligheid. Wat betreft licht en zicht doen we de eerste aanpassingen. Ook kan de verkeersveiligheid in het geding zijn bij een tekort aan parkeerplaatsen. Bij Lonnekermeer aan de A1 is bijvoorbeeld al een gigantische parkeerplaats gebouwd, 100 extra parkeerplaatsen, om de vrachtwagens op te vangen. Als ze Duitsland niet in mochten voor de feestdagen stonden ze soms met honderden vrachtauto’s, kilometers lang op de vluchtstrook.
Het is goed om te zien dat de samenwerking tussen alle betrokken partijen steeds beter gaat. Er gebeurt veel op het onderliggend wegennet, en dat sluit mooi aan op de inspanningen van de rijksoverheid op het hoofdwegennet. Iedereen neemt zijn verantwoordelijkheid, de private sector doet ook steeds meer. Daar bent u, de Maat Groep een goed voorbeeld van met deze mooie parkeerplaats.
De branche is bijvoorbeeld ook hard bezig om een classificatiesysteem voor de parkeerplaatsen op poten te zetten. Zodat mensen weten waar ze aan toe zijn. Ik vind dat een prachtig initiatief. Want chauffeurs kunnen zo bewust kiezen waar ze hun pauze nemen en kunnen overnachten, en verladers, vervoerders en verzekeraars weten dat hun lading veilig staat.
En ja, dan moeten ze wel weten wáár die parkeerplaatsen zijn. Dat is nu geregeld. Het zijn mooie borden, met een slotje erop dat staat voor ‘beveiligd’. Categorie 3, dus het gaat om een parkeerplaats met slagbomen en bewaking. Ik hoop dat binnen no-time alle Nederlandse en buitenlandse chauffeurs weten wat dit betekent.
Dit jaar pakken we ook de twintig minst veilige parkeerplaatsen langs het hoofdwegennetwerk aan, dus begin 2010 kunnen alle betrokken partijen elkaar recht in de ogen kijken en zeggen: ‘we zijn weer een stap dichter bij een veilige transportsector’.