Heemskerk en Kuneva bespreken consumentenwetgeving

Europees Commissaris Kuneva (Consumentenbeleid) en staatssecretaris Heemskerk hebben woensdag 18 maart 2009 een gesprek gehad om van gedachten te wisselen over haar Europese plannen voor nieuwe consumentenwetgeving en het Nederlandse systeem van consumentenbescherming.

De Eurocommissaris bezocht ook de Consumentenbond en minister Hirsch Ballin van Justitie om met hen te praten over haar Europese plannen voor nieuwe consumentenwetgeving en het Nederlandse systeem van consumentenbescherming.

Tijdens de ontmoeting sprak Heemskerk zijn waardering uit voor de inzet van de commissaris voor een sterk consumentenbeleid in Europa. 'Mondige consumenten houden bedrijven scherp en zorgen voor concurrentie,' aldus de staatssecretaris.

Regeldruk

In Europa is een wetgevingstraject gestart om de consumentenwetgeving te vernieuwen en harmoniseren. Heemskerk gaf in het gesprek aan dat Nederland hier voorstander van is. 'Wel dient er sprake te zijn van een goede balans tussen een goed niveau van consumentenbescherming en de regeldruk voor het bedrijfsleven.' Commissaris Kuneva gaf aan dat dit ook haar uitgangspunt is.

Garantie

Daarnaast vroeg Heemskerk aandacht voor een specifiek voor Nederland belangrijk punt, namelijk de Nederlandse regels rond garantie. In Nederland geldt een open garantieperiode. Dit betekent dat de consument afhankelijk van de levensduur van een product recht heeft op herstel of vervanging als een product een gebrek vertoont wat niet te wijten is aan normaal gebruik.

De consument moet er bijvoorbeeld bij de aanschaf van nieuwe dakpannen van uit kunnen gaan dat deze ook in het vijfde jaar na een strenge vorst niet spontaan kapot gaan. Commissaris Kuneva toonde sympathie voor dit punt en gaf aan dat het zaak is te zoeken naar een goed evenwicht voor zowel consumenten als bedrijven.

Meer informatie:

Voor de pers: Edwin van Scherrenburg, 06-15028924, 070-3796464, e.v.vanscherrenburg@minez.nl