Startbijeenkomst Consultatie Certificering

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Dames en heren,

Hartelijk welkom. Goed dat u hier bent. U vertegenwoordigt een aantal vooraanstaande ondernemingen en certificerende instellingen. Uit uw aanwezigheid blijkt hoe groot de belangstelling is voor de innovatieve markt die voortvloeit uit ‘anders betalen voor mobiliteit’. En dat is goed nieuws.

Ik wil ter inleiding graag kort op vier thema’s ingaan.
· De uitgangspunten van de kilometerprijs;
· Aanleiding voor deze Startbijeenkomst;
· De samenwerking met de markt;
· De kansen die er liggen.

Ten eerste: wat zijn onze uitgangspunten bij de kilometerprijs?

Via een systeem van beprijzing gaan automobilisten niet meer, maar anders betalen. Een stelselwijziging van ‘’vaste belastingen’’ naar ‘’betalen voor gebruik’’.

Het systeem van kilometerbeprijzing is beter dan het huidige systeem. Het prikkelt weggebruikers tot het maken van bewuste keuzes en het is eerlijker, omdat bewust rijgedrag wordt beloond. Dat helpt in de strijd tegen de files en kan bijdragen aan het schoner en zuiniger maken van onze mobiliteit.

Daarbij dienen wèl de volgende randvoorwaarden in acht te worden genomen:
· ieder betaalt naar rato van weggebruik, maar gezamenlijk betaalt men niet meer dan nu;
· draagvlak: voor zo’n ingrijpende stelselwijziging is brede maatschappelijke steun onontbeerlijk;
· betaalbaarheid: de exploitatiekosten mogen niet de pan uitrijzen;
· uiteindelijk moet het kilometerprijssysteem een bijdrage leveren aan verbetering van de bereikbaarheid.
· En het systeem moet natuurlijk gebruiksvriendelijk zijn.

Mijn voorgangers hebben in de loop der jaren de nodige initiatieven in de richting van de kilometerprijs genomen. Nu echter beschikken we over de technologie om dit op grote schaal in te voeren en bovenal er is een breed maatschappelijk draagvlak voor een systeem van eerlijk betalen naar gebruik.

In de zomer van 2008 hebben we dan ook een Partieel Uitvoeringsbesluit genomen gericht op de invoering van een landelijke kilometerprijs, met differentiatie naar plaats, tijd en milieukenmerk.

Ten tweede: wat is de aanleiding voor de bijeenkomst vandaag?

Met het Partieel Uitvoeringsbesluit hebben we ook gekozen voor een bepaald organisatiemodel. Hier is veel over te doen is geweest. Het model bestaat uit een hoofdspoor en een garantiespoor.

We zijn hier vandaag samen voor het hoofdspoor. Dit moet leiden tot een innovatieve markt met verschillende aanbieders. Als terugvaloptie is het garantiespoor opgezet om een zorgvuldige en tijdige start van het kilometerprijssysteem te kunnen waarborgen.

Mijn doel is: de totstandkoming van een markt waarin concurrentie kan plaatsvinden zodat het kilometersysteem innovatief en betaalbaar wordt.

In de marktconsultatie certificering zal met u als serieuze marktpartijen worden gesproken over de voorwaarden aan weerszijden waaronder dit mogelijk is.

Het certificeringtraject levert toetsingseisen, structuur en voorwaarden op die de kwaliteit van het kilometerprijssysteem borgen. De gesprekken met u moeten de relevante informatie opleveren op basis waarvan een politieke afweging gemaakt kan worden.

Ten derde: waarom met de markt?

Een dergelijk systeem is zo complex dat we dit niet zonder elkaar (markt en overheid) kunnen realiseren. De markt zal kennis en kunde in moeten brengen en de overheid zal daartegen ook de voorwaarden voor een ‘’rendabele marktpropositie’’ moeten creëren.

Onze insteek is om marktpartijen waar mogelijk te betrekken bij de uitvoering met het oog op efficiency en innovatie. Wij bieden u een aantal zekerheden: het Kabinet en het Parlement hebben een partieel uitvoeringsbesluit genomen, hier is onomstotelijk vastgelegd dat we een Grootschalige Praktijktest gaan uitvoeren. We zullen in deze Kabinetsperiode de wettelijke basis leggen, deze zomer ligt er een wetsvoorstel in de Tweede Kamer.

Van u vragen we al uw vernuft en ondernemerschap in te zetten om ook daadwerkelijk een werkend systeem te realiseren.
Daarmee scheppen wij een nieuwe markt door alle kentekenhouders de verplichting op te leggen van het bezit van een ‘’werkende kilometerregistratievoorziening’’. Die zult u als bedrijfsleven kunnen leveren aan de kentekenhouders.

Dat zal op een betrouwbare en klantvriendelijke manier moeten gebeuren. Wij verwachten van u innovatieve ideeën op dat vlak.

De overheid zal daar ook fors in investeren. Maar we willen wel de zekerheid krijgen dat het totale systeem op een betrouwbare wijze te exploiteren valt binnen de 5% van de jaarlijkse opbrengsten.

Wij zullen dus met u intensief in gesprek gaan om de wederzijdse verwachtingen, kansen, condities en eisen te verkennen.

U zult begrijpen dat we met een systeem dat jaarlijks ca. 7 miljard euro zonder problemen moet ophalen, geen risico’s willen lopen.

Ten vierde: welke kansen liggen er?

Nederland pakt nu de kans om op bestaande technologische ontwikkelingen voort te bouwen aan een grootschalige innovatieve oplossing.

We hebben daarvoor goede papieren. Wij hebben immers toonaangevende ondernemingen op relevante gebieden die zich uitgedaagd voelen door dit project. Deze bijeenkomst is daarvan een illustratie.

Met ABvM kunnen we een grote stap maken. En stap die zowel de overheid als het bedrijfsleven voordelen oplevert. Ik noem de belangrijkste twee:
· de overheid kan met dit kilometerprijssysteem de fileproblematiek effectief aanpakken;
· het bedrijfsleven kan een systeem ontwikkelen en realiseren dat als voorbeeld kan dienen voor de rest van de wereld. U weet dat deze ontwikkeling niet alleen in Nederland speelt, maar ook in tal van andere landen en steden.

Overigens: het gaat niet alleen om kilometerbeprijzing. Maar om allerlei diensten die ontstaan door de beschikbaarheid van verplaatsingsgegevens van voertuigen. Denk aan verkeersinformatie, parkeren en verzekeren. We scheppen een platform voor nieuwe innovatieve dienstverlening aan de automobilist. Een nieuwe markt met naar verwachting een initiële omvang van ca. 2 miljard euro aan technologie en een markt aan vervanging- en beheer van ca. 300 à 400 miljoen euro per jaar.

De Nederlandse overheid neemt het realiseren van een kilometerprijssysteem uiterst serieus. Laten we eerlijk zijn: als we ook de internationale initiatieven op ons laten inwerken, is er geen weg terug.

Zoals gezegd: we gaan een aantal onomkeerbare stappen zetten: een uitvoeringsbesluit, een kilometerprijs-wet en een Grootschalige PraktijkTest. Deze Grootschalige PraktijkTest is een gezamenlijk kruispunt voor ons samen, markt en overheid. Dan ontstaat duidelijkheid over een duurzaam werkend systeem. Een positieve uitkomst biedt ons beiden voordelen: in de samenleving zal het draagvlak groter worden, de overheid krijgt zekerheid over de haalbaarheid van een duurzaam werkend systeem en betaalbaarheid. U krijgt zekerheid over de haalbaarheid van uw business case. AbvM gaat van status ‘’project’’ naar een ‘’markt’’.

Afsluitend

Voor dit alles staat een strak tijdschema. Ik wil tempo houden in het proces. Maar ik ga voor zorgvuldigheid en bewuste keuzes. Laten we eerlijk zijn: een kilometerprijssysteem op een dergelijke schaal is nog nergens werkend.

Wij hebben allemaal baat bij een kilometerprijssysteem dat goed werkt en voldoet aan onze voorwaarden.

We staan dus aan het begin van een bijzonder ambitieus project.

ABvM:
· raakt vrijwel elke Nederlander;
· gaat over de heilige koe, de auto;
· gaat over geld, en ook nog eens veel geld, 7 miljard euro per jaar;
· is nog nooit eerder vertoond in de wereld van ICT. Dit kan geen enkele publieke partij alleen, maar ook geen enkele private partij alleen.

Invoering van dit stelsel zal ons Nederland in de voorhoede plaatsen van de technologische vernieuwing op het gebied van verkeer en vervoer. Dat kan de overheid niet alleen, dat kan alleen SAMEN MET U!

Deze bijeenkomst is bedoeld om helder te krijgen wat we van elkaar kunnen verwachten en om de ‘krijtstrepen op het speelveld’ te markeren. In dat kader geef ik graag het woord aan Siebe Riedstra.