Chatten met eurocommissaris Consumentenbescherming

Eurocommissaris van Consumentenbescherming Meglena Kuneva chat vrijdag 13 maart 2009 met consumenten over consumentenregels en consumentenbescherming.

De rechten van consumenten worden voor een belangrijk deel op Europees niveau bepaald en gelden voor alle Europese lidstaten. Bijvoorbeeld dat misleidende en agressieve verkooppraktijken in alle landen verboden zijn. Dat betekent dat iedere aanbieder of verkoper in een EU-land, dus ook in Nederland, zich aan deze Europese consumentenwetten moet houden.

Digitaal gesprek

Wat Europa beslist is dus belangrijk voor de consument. Kuneva gebruikt de chat daarom om ideeën en vragen van consumenten te verzamelen. Ook gebruikt ze het digitale gesprek om uit te leggen wat de Europese Commissie doet om de consument te beschermen.
Kuneva chat op vrijdag 13 maart tussen 15.00 en 16.30 uur. Vragen stellen kan in het Nederlands. De Eurocommissaris en haar team antwoorden in het Nederlands.

Consumentenautoriteit

Staatssecretaris Heemskerk is in het kabinet verantwoordelijk voor consumentenzaken. In september 2008 werd de Wet Oneerlijke Handelspraktijken door de Eerste Kamer aanvaard. Deze wet beschermt consumenten beter tegen verboden handelspraktijken zoals het hanteren van een keurmerk waar men niet aan voldoet of agressieve verkoop aan de deur of via de telefoon. De Consumentenautoriteit ziet in Nederland toe op de naleving van de regels.

In Europa maakte Heemskerk zich onder andere sterk voor lagere roamingtarieven, goedkoper sms'en en heldere Europese consumentenwetgeving.