Antwoorden op kamervragen van Vermeij over het gebrek aan controle op de tandartszorg
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
CZ-K-U-2912069
9 maart 2009
Antwoorden van minister Klink op de vragen van het Kamerlid Vermeij (PvdA) over het gebrek aan controle op de tandartszorg (2009Z02025/2080912410).Vraag 1
Bent u bekend met het bericht ‘Zorg om kwaliteit ‘cowboy-tandartsen’’?
Antwoord 1
Ja
Vraag 2
Is het waar dat er, zoals in het bericht wordt gesteld, “constructies gebruikt worden waarbij onbevoegde, buitenlandse tandartsen worden ingezet als echte tandartsen” met onvoldoende kwaliteit tot gevolg?
Antwoord 2
Binnen de kaders van de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (Wet big) is het toegestaan dat personen zonder een gekwalificeerd tandartsgetuigschrift aan tandartsen voorbehouden handelingen mogen verrichten, doch slechts uitsluitend in opdracht van een tandarts die geregistreerd is in het register dat op grond van de Wet big is ingesteld (BIG-register). De big-geregistreerde tandarts dient zich ervan te vergewissen dat de niet op grond van de Wet big gekwalificeerde behandelaar bekwaam is om de handelingen uit te voeren, terwijl deze laatste daar zelf ook van overtuigd dient te zijn. In 2008 heeft de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) een circulaire uitgebracht waarin wordt gesteld dat indien een niet op grond van de Wet big gekwalificeerde tandarts voorbehouden handelingen verricht, verplicht is om zich door een wel op grond van deze wet gekwalificeerde tandarts te laten superviseren. Daartoe moet de superviserende (BIG geregisteerde) tandarts lijfelijk in de praktijk aanwezig zijn. Bij meldingen over gebrek aan supervisie op niet-Wet big gekwalificeerde tandartsen treedt IGZ gericht op.
De in het artikel gemelde Instelling voor Mondzorg heeft uitgebreid in de aandacht van IGZ gestaan. Inmiddels is het bedrijf failliet verklaard. Via haar Bureau Opsporing is IGZ bezig om de eigenaar op te sporen en zodoende inzage te krijgen in de onderliggende dossiers. Ook het vermelde bedrijf Sanasmile staat onder toezicht van IGZ. Aldaar zijn overigens geen buitenlandse tandartsen aangetroffen zonder een registratie op grond van de Wet big.
Vraag 3
Is het waar dat tandartsen zijn geregistreerd in het BIG-register, en dat artikel 96 van de Wet BIG degene strafbaar stelt die bij het verrichten van handelingen op het gebied van de individuele gezondheidszorg, buiten noodzaak een aanmerkelijke kans op schade aan de gezondheid van een ander veroorzaakt? In hoeverre is hier sprake van overtreding van de Wet BIG?
Antwoord 3
Tandartsen die in het bezit zijn van een getuigschrift waaruit blijkt dat betrokkene voldoet aan de opleidingseisen zoals opgenomen in het Besluit opleidingseisen tandarts ex Wet big, komen voor inschrijving in het BIG-register in aanmerking. Het is juist dat artikel 96 van de Wet big degene strafbaar stelt die bij het verrichten van handelingen op het gebied van de individuele gezondheidszorg, buiten noodzaak een aanmerkelijke kans op schade van de gezondheid van een ander veroorzaakt.
Vraag 4
Op welke wijze wordt controle uitgeoefend op de kwaliteit van de tandheelkundige zorg in Nederland?
Antwoord 4
IGZ houdt regulier toezicht op de mondzorg. In geval van meldingen over misstanden of calamiteiten treedt IGZ op. Voorts beschikt de beroepsgroep sinds 2008 over een eigen kwaliteitsregister, waartoe de burger online toegang heeft.
Vraag 5
Is deze controle naar uw mening voldoende om de kwaliteit van de zorg te garanderen? Zo ja, waarom? Zo nee, zijn aanvullende maatregelen noodzakelijk?
Antwoord 5
Ja, de voorzieningen zoals aangegeven bij vraag 4 en de wettelijke kaders zoals aangegeven bij vraag 2 bieden voldoende waarborg voor een kwalitatieve zorgverlening.
Vraag 6
Welke signalen heeft de Inspectie voor de Gezondheidszorg tot nu toe ontvangen over onvoldoende kwaliteit in de tandheelkundige zorg? Bent u bereid oriënterend onderzoek door het Bureau Opsporing van de Inspectie te laten verrichten naar deze tandartsen?
Antwoord 6
IGZ constateert een lichte stijging in het aantal meldingen over de kwaliteit van mondzorg in het algemeen. In de afgelopen twee jaar heeft IGZ ongeveer 100 meldingen per jaar met betrekking tot mondzorg ontvangen. De meldingen betreffen soms grote instellingen voor mondzorg waarbinnen de voorwaarden voor verantwoorde zorg niet altijd goed geregeld zijn. IGZ controleert deze meldingen en neemt zonodig maatregelen. In het geval van de twee in het artikel genoemde instellingen voor mondzorg heeft IGZ nadrukkelijk toezicht uitgevoerd (zie vraag 2).
Vraag 7
Bent u van mening dat patiënten zelf de verantwoordelijkheid hebben om te controleren of hun tandarts voorkomt in het, online raadpleegbare, kwaliteitsregister van de Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Tandheelkunde (NMT)? Zo ja, bent u van mening dat de overheid mensen hier tenminste op zou moeten wijzen?
Antwoord 7
Het is primair aan de beroepsgroep om de burger duidelijk te maken waarop hij of zij moet letten bij de selectie van een tandarts. Ik acht dat een onderdeel van het kwaliteitsbeleid van de betreffende beroepsvereniging. Het zou immers een slechte zaak zijn indien de overheid aan de samenleving kenbaar zou moeten maken wat een specifieke beroepsgroep te bieden heeft. Ik ben vanuit deze redenering dan ook niet van plan om burgers te wijzen op het register van de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde.
Vraag 8
Welke rol heeft de overheid naar uw mening in de bescherming van patiënten tegen onvoldoende kwaliteit van beroepsbeoefenaren?
Antwoord 8
Zie het antwoord op de vragen 2 en 4.