Antwoorden op kamervragen over discriminatie bij parkeervergunningen in Amsterdam
Beantwoording van vragen van het lid Aptroot (VVD)
Vraag 1
Bent u bekend met de proef in Amsterdam, waarbij eigenaren van schone auto’s voorrang krijgen bij de uitgifte van parkeervergunningen en de eigenaren van andere, vaak oudere auto’s, bewust een parkeervergunning wordt onthouden?[1]
Antwoord 1
Ja, ik ben daarmee bekend. Voor zover mij bekend, is er overigens geen sprake van een bewust onthouden van een parkeervergunning voor andere, vaak oudere auto’s.
Vraag 2
Wat is hierover uw mening?
Vraag 3
Bent u van mening dat deze discriminatie binnen het parkeerbeleid onjuist is en net als de eerdere plannen van de gemeente Nijmegen, die discrimineerde tussen auto’s en autobezitters en de gemeente Leiden, die studenten discrimineerde, moet worden teruggedraaid?
Antwoord 2 en 3
Op basis van de mij bekende informatie kom ik, met mijn collega van Verkeer en Waterstaat, tot de conclusie dat het hier gaat om een maatregel die behoort tot de gemeentelijke autonomie en die past binnen de kaders van de Gemeentewet. Indien een burger zich onjuist behandeld voelt, staat de weg naar de rechter open. Het is uiteindelijk aan de rechter om te bepalen of de gemeente Amsterdam correct heeft gehandeld.
Volgens de plannen van de gemeente Amsterdam wordt er gedifferentieerd naar CO2. Door minister Cramer is al tijdens het AO Stadsdistributie en Milieuzonering d.d. 15 januari 2009 aangegeven dat de CO2-emissie geen goed beoordelingscriterium vormt. De CO2 uitstoot zegt slechts iets over hoe zuinig een auto is en niets over de luchtvervuilende uitstoot. Het zou daarom beter zijn om met deze maatregel aan te sluiten bij de Emissieklasse-indeling van auto's. De wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 die hiervoor nodig is, is in voorbereiding. Deze wijziging is tevens noodzakelijk ten behoeve van de voorgestelde experimenteerwet differentiatie parkeertarieven.
Vraag 4
Kunt u gemeenten voor eens en altijd duidelijk maken dat parkeerbeleid, het verdelen van de schaarse parkeerruimte, niet mag worden misbruikt voor ander beleid, zoals milieubeleid en inkomenspolitiek?
Antwoord 4
Met het oog op mijn antwoord op de vragen 2 en 3 zie ik geen reden aanwezig om naar aanleiding van de proef in Amsterdam maatregelen te nemen of nadere uitspraken te doen, anders dan de bovengenoemde opmerking van minister Cramer over de differentiatie naar CO2.
[1] de Volkskrant, 9 januari 2009: “Rechter verwerpt achterstellen SUV”