Antwoorden op kamervragen over de door de ISLA raffinaderij veroorzaakte giftige roetwolk
Beantwoording van kamervragen van het lid Van Gent (GroenLinks)
Vraag 1
Is het waar dat door een stoomstoring de Catcracker van de ISLA raffinaderij is stilgelegd, waardoor grote hoeveelheden procesgassen gedeeltelijk of onverbrand de lucht in zijn gegaan, met als gevolg dat een giftige roetwolk de omliggende woonwijken is ingedreven?1) Zo ja, wat zijn de precieze risico’s voor de bevolking en welke acute maatregelen zijn genomen om de volksgezondheid te beschermen?
Antwoord 1
Ik ben bekend met de berichtgevingen in de media hierover. Over de milieueffecten van de Isla raffinaderij wordt door de Milieudienst aan het bestuurscollege gerapporteerd. Ik zal deze vragen aan het bestuurscollege voorleggen.
Vraag 2
In hoeverre voldoet de ISLA raffinaderij op dit moment aan het naleven van de in het SEI gemaakte afspraken over de handhaving van de voor de ISLA geldende milieunormen? Is er al enige voortgang geboekt bij het stellen van hogere milieunormen voor Curaçaose bedrijven zoals de ISLA en bij het versterken van de handhaving van milieunormen, zoals is toegezegd bij de recente begrotingsbehandeling van Koninkrijksrelaties? 2)
Antwoord 2
Het bestuurscollege van Curaçao heeft in het Sociaal Economisch Initiatief (SEI) een aantal maatregelen aangekondigd met betrekking tot de Isla raffinaderij. Deze zijn in het kort: het opstellen van een lange-termijn visie ten aanzien van de raffinaderij (waarin ook de optie sluiting wordt verkend), het meten van de luchtverontreiniging, het handhaven van de geldende milieunormen en het zonodig versterken van de milieudienst. Daarbij is door Curaçao in eerste instantie als planning aangehouden dat feitelijke handhaving eind 2008 gerealiseerd zou worden. Aangezien in de tweede helft van 2008 duidelijk werd dat deze planning niet realistisch was, is in overleg met Curaçao besloten meer tijd te geven om de maatregelen uit te voeren. Ik ben hiermee akkoord gegaan omdat er voldoende aanwijzingen waren - en nog steeds zijn - dat Curaçao serieus met de uitvoering van de maatregelen bezig is.
Nadat ik op 26 februari jongstleden met het bestuurscollege van Curaçao sprak, kan ik u de volgende stand van zaken geven met betrekking tot de uitvoering van de maatregelen.
In het kader van het SEI is een overeenkomst getekend ter financiering van een meetnetwerk dat per 1 juni aanstaande operationeel moet zijn.
Ook is door PricewaterhouseCoopers een onderzoek verricht naar de Milieudienst Curaçao. Een conceptrapportage ligt momenteel voor bij het bestuurscollege. Op grond van de afspraak die ik tijdens mijn vorige overleg met het bestuurscollege maakte, heeft DCMR Milieudienst Rijnmond mij op mijn laatste reis vergezeld en zijn diensten aan het bestuurscollege aangeboden. De komende tijd zal aan deze ondersteunende rol van DCMR, in overleg met Curaçao en mede naar aanleiding van de te verwachten uitspraak van de rechter, gestalte worden gegeven. De samenwerking met DCMR kan betrekking hebben op de snel noodzakelijke versterking van de Milieudienst Curaçao, maar ook op ondersteuning bij de ontwikkeling van een adequate set milieuregels op basis waarvan gehandhaafd wordt. Om op een effectieve manier te kunnen handhaven is aanscherping van de huidige Hindervergunning met vastlegging van bronmaatregelen noodzakelijk. Bij de revisie van de Hindervergunning zal het oordeel van de rechter in de lopende juridische procedures worden betrokken.
Het bestuurscollege lichtte mij tenslotte in over een studie die momenteel op ambtelijk niveau wordt uitgevoerd naar de betekenis van de huidige economische pijlers van Curaçao, waaronder die van de raffinaderij.
Vraag 3
Is deze recente ernstige vervuiling door de ISLA voor u reden om er wederom bij Curaçao op aan te dringen om orde op zaken te stellen? Welke maatregelen gaat u op korte termijn nemen om verdere gevaarzettende activiteiten van de ISLA raffinaderij te bestrijden?
Antwoord 3
De maatregelen in het SEI zijn vastgesteld in de Rijksministerraad. Curaçao kan daar niet eenzijdig van afwijken. Ik dring bij Curaçao in overleggen over dit onderwerp voortdurend aan op zo spoedige mogelijke uitvoering van deze maatregelen. Indien dat naar mijn mening niet voldoende gebeurt, zal ik dat aan de orde stellen in de Rijksministerraad. Voor het overige is het (milieu)beleid met betrekking tot de Isla raffinaderij een autonome verantwoordelijkheid van de Nederlandse Antillen.
Vraag 4
Kan de ISLA raffinaderij op een zeker moment voldoen aan de toekomstige hogere milieunormen? Zo nee, moet dan niet snel besloten worden tot sluiting van deze raffinaderij?
Antwoord 4
Welk ambitieniveau Curaçao c.q. de Nederlandse Antillen wat betreft milieunormen voor de toekomst heeft is een autonome aangelegenheid. Ook een besluit tot sluiting dan wel het aantrekken van investeringen zal door Curaçao zelf genomen moeten worden. In het kader van het SEI wordt er een toekomstvisie opgesteld waarin deze vraagstukken onderzocht worden. Ik acht het van wezenlijk belang dat Curaçao op basis van deze toekomstvisie haar beleid met betrekking tot de raffinaderij vormgeeft.
1) ‘Catcracker ISLA plat: grote hoeveelheden giftig roet de wijken in’, persbericht Stichting SMOC Curaçao.