VROM-Inspectie wijst ProRail op dwangsom bij overmatig goederenvervoer Zutphen-Hengelo
De VROM-Inspectie heeft ProRail er op gewezen dat het bedrijf zich moet houden aan de geluidsregels die gelden voor het baanvak Zutphen-Hengelo. Volgens de VROM-Inspectie overtreedt ProRail die regels en zou er een goedgekeurd saneringsprogramma voor het baanvak moeten zijn. De last onder dwangsom die ProRail in 2006 kreeg opgelegd is aangepast aan de huidige geluidregelgeving en opnieuw aan ProRail gezonden.
De inspectie ontving recent klachten van burgers over een toegenomen geluidsoverlast door treinen op het baanvak Zutphen-Hengelo. In 2006 constateerde de Inspectie een overmatige toename van vervoersbewegingen op het baanvak zonder dat voldaan werd aan de wettelijke eisen zoals een geluidsonderzoek en eventuele saneringsmaatregelen. ProRail kreeg een last onder dwangsom opgelegd waarna het bedrijf besloot om een aantal vervoerbewegingen buiten het baanvak om te leiden en zo de overtreding te beëindigen. De last onder dwangsom werd niet ingetrokken om niet toelaatbare toename van vervoersbewegingen in de toekomst te voorkomen. De VROM-Inspectie heeft nu de actuele vervoersbewegingen beoordeeld en meent dat de situatie vergelijkbaar is met die in 2006. ProRail heeft zes weken om bezwaar aan te tekenen tegen de aangepaste last onder dwangsom. Bij een overtreding kan de Vrom-Inspectie een dwangsom innen van tweeduizend euro per week tot een maximum van een half miljoen euro.