OPTA: 0900-nummers melden maximumtarief nu wel
Waarschuwingen van Telecomwaakhond OPTA aan aanbieders van 0900-nummers die geen maximumtarief per gesprek melden werken.
De OPTA - de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit - deelde afgelopen november waarschuwingen uit aan 51 nummergebruikers die niet aan de eisen voldeden. Inmiddels voldoen alle 51 0900-nummers aan de eisen.
Tariefmelding
Het is voor aanbieders van 0900-nummers sinds 1oktober 2008 verplicht om een maximum tariefmelding voorafgaand aan een gesprek te doen. Hierdoor weet de consument direct wat hij per gesprek maximaal kwijt is voor het bellen naar een specifiek 0900-nummer. Staatssecretaris Heemskerk voerde deze en enkele andere maatregelen in om lange wachttijden bij 0900-nummers te ontmoedigen. Bedrijven kunnen zich ook nadrukkelijk onderscheiden door te kiezen voor een laag maximumtarief.
Consuwijzer
Consumenten kunnen hun klachten over het ontbreken van een maximumtariefmelding bij het bellen naar 0900 nummers duurder dan 15 cent per minuut indienen bij ConsuWijzer. Op deze website heeft OPTA een speciaal online klachtenformulier ingericht. ConsuWijzer is het informatieloket voor consumenten van de Nederlandse overheid. Het is ontstaan uit een samenwerking tussen drie toezichthouders die onder het Ministerie van Economische Zaken vallen: de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en OPTA.