Beknopte voortgangsrapportage over de reductie van Administratieve Lasten (AL) voor bedrijven

Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten Generaal
Postbus 20018
2500 EA 's-Gravenhage

Ons kenmerk: RR 2009/032 M

Betreft: Beknopte rapportage voortgang reductie Administratieve Lasten bedrijven

Geachte voorzitter,

Hierbij ontvangt u de beknopte voortgangsrapportage van februari over de reductie van Administratieve Lasten (AL) voor bedrijven.

De aanpak van regeldruk voor bedrijven bestaat uit het terugbrengen van Administratieve Lasten (AL), Nalevingskosten, Toezichtslasten en het verbeteren van de dienstverlening. Door middel van voortgangsrapportages informeren wij u elk halfjaar (in mei en november) over de voortgang van het reductieprogramma. Aanvullend op deze halfjaarlijkse integrale voortgangsrapportages ontvangt u in augustus en februari een kwartaalrapportage over gerealiseerde AL-reducties. Op deze manier wordt de Kamer viermaal per jaar geïnformeerd over de kwantitatieve voortgang van de beoogde 25% reductie van AL. Hiermee wordt gevolg gegeven aan de motie Blanksma-Van den Heuvel[1] over de frequentie van de rapportages.

Per 31 december 2008 bedraagt de door dit kabinet gerealiseerde netto reductie € 812 miljoen. Dat is conform de planning in de voortgangsrapportage van november j.l. Hiermee is cumulatief 9.2% (netto) van de nulmeting per 1 maart 2007 gereduceerd. Die reductie is volgens onderstaande tabel opgebouwd.

Netto Al reductie, periode 1 maart 2007 - 31 december 2008, in miljoenen
Nul-meting[2] Ontwikkeling Resultaat
2007 4 de kw 2008 Geheel 2008 Cumulatief
euro euro % euro % euro % euro %
8.810 -439 -5,0% -91,1 -1,0% -373 -4,2% -812 -9,2%

De ontwikkeling van de Administratieve Lasten per departement in de eerste twee jaar van het programma is in een bijlage opgenomen.

Hoogachtend,

De Staatssecretaris van Financiën,

mr. drs. J.C. de Jager

De staatssecretaris van Economische Zaken

drs. F. Heemskerk

Bijlage: Ontwikkeling administratieve lasten

Tabel 1 Maatregelen in het 4de kwartaal van 2008
Ministerie Maatregel resultaat (Meuro) Datum
Financiën Elektronische facturering 2008 -58,2 31 dec 2008
VROM Gebruiksbesluit (fase 1) -26,3 1 nov 2008
Financiën Overgang naar digitaal Eurovignet -3,3 1 okt 2008
VROM Wijziging hoofdstuk Afvalstoffen van de Wm m.b.t. diverse onderwerpen

-1,9

26 nov 2008
SZW Wetsvoorstel verbetering ziekmeldingsproces -1,5 23 okt 2008

Tabel 1 bevat de maatregelen in het 4de kwartaal van 2008 die groter zijn dan 1 miljoen. In dit kwartaal zijn geen maatregelen getroffen met toenames groter dan 1 miljoen.

Tabel 2 Ontwikkeling sinds 1/3/2007
Nulmeting Gerealiseerde reductie (netto)
Ministerie 1-3-2007 2007 2008 cumulatief %
Financiën 4.059 -179,5 -87,9 -6,6%
Justitie 1.221 -207,3 -0,3 -17,0%
VROM 1.215 +10,6 -261,3 -20,6%
SZW 997 -17,9 -3,2 -2,1%
VWS 452 +1,5 +0,3%
VenW 374 -40,9 -3,5 -11,8%
LNV 205 -1,1 -1,7 -1,4%
EZ 255 -2,7 -15,3 -7,1%
JenG 11,2
BZK 10,7 -0,1 -0,4 -4,6%
OCW 10,5 -0,6 -5,7%
Totaal 8.810 -438,8 -372,6 -9,2%

Tabel 2 bevat de netto gerealiseerde vermindering van administratieve lasten van 1 maart 2007 tot en met 31 december 2008 in miljoen euro. Toenames zijn daarbij in mindering gebracht op de reducties. Netto toenames worden met een "+" getoond.

[1] Kamerstukken 2007/08, 29515, nr 229: Motie Blanksma-Van den Heuvel
[2] Ná de najaarsrapportage is nog een kleine technische correctie (+ 8 miljoen) aangebracht