Ter Horst bezoekt container-inspecties Rotterdam
In het programma Vernieuwing Toezicht staat vertrouwen centraal. Het bedrijfsleven moet minder last ondervinden van inspecties. Waar mogelijk werken de inspecties onderling samen. Daarnaast wordt er meer gewerkt met risicoanalyses zodat bedrijven die de zaak op orde hebben minder gecontroleerd worden en de inspecties plaatsvinden waar dat ook nodig is. Samenwerking en ontkokering vormen ook een speerpunt in het programma Vernieuwing Rijksdienst. Minister Ter Horst liet zich op 16 februari 2009 informeren over de aanpak in de haven van Rotterdam, waar met name de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW)en de douane nauw samenwerken.
Voice-over: In Rotterdam werken de douane en de Inspectie Verkeer en Waterstaat samen bij de controle van zee containers. Deze aanpak moet ervoor zorgen dat inspecties effectiever verlopen en dat het bedrijfsleven daar minder last van ondervindt. Samenwerking en de zogenaamde ontkokering vormen ook een speerpunt in het programma vernieuwing Rijksdienst. Minister Ter Horst liet zich informeren
in het havengebied. Controleur: Dit is slap. Dat moet ook gespannen staan en het staat vrij los. Minister ter Horst: Ik vind het niet
indrukwekkend. Controleur: Nee. Voice-over: De douane coordineert de controles op scheepsladingen in de haven. De inspecties en de zeehaven politie sluiten daarop aan. Jenny Thunnissen: Die samenwerking start in dit geval bij de douane omdat die heel erg veel informatie heeft waar wij allemaal gebruik van kunnen maken, al is het maar voor de IVW bij de controle gevaarlijke stoffen. Bart Groothuis: Zodra andere inspectiediensten weten waar wij naar op zoek zijn dan kunnen ze in ieder geval als ze aanwijzingen hebben ons
informeren waardoor wij kunnen gaan kijken of het inderdaad voor ons interessant is. Het is een soort huisarts-specialisten model, waarbij zij de basiskennis hebben waar ze naar moeten kijken en op het
moment dat ze het aantreffen ze de specialist, en dat is in dit geval IVW, erbij kunnen halen. Voice-over: De toezichthouders hebben
gezamenlijk risicoinschattingen gemaakt. Zo wordt er gekeken naar het land van herkomst, het verantwoordelijke bedrijf en het soort stoffen dat wordt vervoerd. Op die manier wordt er zo gericht
mogelijk gecontroleerd, want een honderd procent controle is niet mogelijk. Jaarlijks verwerkt de haven van Rotterdam namelijk 10 miljoen zeecontainers.