Extra inzet op kwaliteit basisonderwijs noordelijke provincies
Staatssecretaris Dijksma heeft samen met Fryslân, Groningen en Drenthe afspraken gemaakt om de kwaliteit van het basisonderwijs in de drie provincies te helpen verbeteren.
De extra inzet is nodig om de achterstand van het Noord-Nederlandse basisonderwijs op de rest van Nederland in te lopen. Vooral de kwaliteit van de uitleg door leraren en de kwaliteit van zorg en begeleiding blijft achter.
De Inspectie van het Onderwijs heeft onderzoek gedaan naar de kwaliteit van het onderwijs in de noordelijke provincies. Staatssecretaris Dijksma had in overleg met de noordelijke provincies hierom gevraagd. Aanleiding voor het onderzoek waren eerdere constateringen dat een groot deel van de zwakke en zeer zwakke scholen in de noordelijke provincies ligt. Uit gegevens van de inspectie blijkt dat 17% van de basisscholen in deze provincies zwak of zeer zwak is. In heel Nederland is het aandeel zwakke en zeer zwakke scholen 10%.
Het onderzoek van de inspectie geeft aan dat het onderwijsproces vooral achter blijft op de kwaliteit van de uitleg door leraren en de kwaliteit van zorg en begeleiding. Mogelijke verklaringen voor het achterblijven zijn: teveel leraren die moeite hebben met het onderwijzen aan combinatieklassen, een te makkelijke acceptatie van lage onderwijsopbrengsten en te weinig reflectie op de eigen effectiviteit.
Dijksma gaat per provincie afspraken maken met de schoolbesturen en de provincie over de kwaliteitsverbetering van de scholen. De provincies zullen daarvoor het overleg met de gemeenten op zich nemen. De extra inzet bestaat onder andere uit meer ondersteuning van zwakke en zeer zwakke scholen door de sectororganisatie van het basisonderwijs en het vergroten van de deelname van scholen aan taal- en rekenverbetertrajecten. Ook zullen schoolleiders van zwakke scholen ondersteuning krijgen van sterke scholen (twinning). Een verbetering van de gewichtenregeling zorgt ervoor dat veel scholen in het Noorden met ingang van aankomend schooljaar extra geld krijgen om achterstanden aan te pakken.