De opening van de N31 Zurich-Harlingen, in Kimswerd
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Als je twee keer in ruim een jaar naar een rijksweg toe kan voor een opening, dan weet je dat het goed zit in zo’n regio. In januari vorig jaar was ik er immers voor de opening van de verdubbelde Wâldwei Leeuwarden-Drachten.
En als je binnen acht jaar van besluit tot een nieuwe weg komt, is dat ook een bijzonder goed teken. Fantastisch, waar normaal zo’n 11 tot 14 jaar voor staat, doet u in acht jaar. Ik kom daar zo op terug.
Eerst moet ik kwijt: het is goed om hier vandaag te zijn. Het is zelfs een pak van mijn hart. Zurich-Harlingen: het is nog geen tien kilometer, een stuk waar je misschien tien minuutjes over doet. Maar voor vele mensen, voor hun families en vrienden, hebben die tien minuten het leven onherroepelijk veranderd.
Want wat was dit een naar stuk weg. Zoveel ongelukken, ook met dodelijke afloop. Ik ben er trots op dat u allen uw verantwoordelijkheid hebt genomen. Dat u de samenwerking van harte bent aangegaan om dit probleem op te lossen.
Niet voor niets staan er hier trotse burgemeesters, een trotse Commissaris van de Koningin, een trotse dienst Rijkswaterstaat Noord-Nederland en een trotse aannemerscombinatie. En dat is helemaal terecht. Fantastisch hoe u schouder aan schouder hebt gestaan om dit voor elkaar te krijgen.
Volgens mij is dit project op minstens drie manieren een voorbeeld voor andere projecten.
Allereerst door de manier waarop de inspraak is vormgegeven. Er was vanuit alle partijen veel aandacht voor de omgeving. De buurtbewoners wilden de weg ook graag, maar er zijn natuurlijk altijd discussiepunten. Eén wethouder van Wunseradiel is zelfs op eigen titel met de mensen gaan praten, die bezwaar hadden tegen de locatie van de loopbrug bij ’t Zand. Dat bezwaar is niet gehonoreerd, maar de inspraak heeft mooie resultaten opgeleverd zoals het viaduct bij Zurich. Ook het geluidscherm bij Zürich is, tijdens de uitvoeringsfase, aangepast aan de wensen van de mensen.
Ten tweede het Design en Construct- contract waarmee is gewerkt. Dit heeft zijn innovatieve waarde bewezen. We worstelen in Nederland soms nog met het ‘de markt, tenzij…’ principe. Maar hier heeft u een showcase van gemaakt. Vanaf de aanbestedingsfase stonden de luiken open voor input van de markt. Het is prima gelukt om Dura Vermeer en Ballast Nedam de maximaal mogelijke vrijheid te geven, binnen de grenzen van het Trace besluit.
Ten derde is de snelheid waarmee dit project is afgerond een voorbeeld voor anderen, ik noemde het al in het begin. De werkwijze is haast Elverding avant la lettre. U heeft afgewogen risico’s genomen. Bijvoorbeeld door de Traverse Harlingen los te knippen van Zurich-Harlingen. Dat is gedurfd, maar heeft goed uitgepakt. En door de aanbesteding te starten vóór er een Tracebesluit was heeft een tijdswinst opgeleverd van één jaar. Kijk, door die houding kunnen we hier vandaag staan. U heeft gezegd, we lopen misschien een krasje of deukje op, maar we zijn voor 31 december 2008 klaar. Waarvan akte!
De toekomst heeft nog heel wat in petto voor de N31. Het volgende project wordt de Haak om Leeuwarden. Dit voorjaar nemen we een beslissing over het ontwerp van de Haak. Op dit moment toetsen we het ontwerptracébesluit op de omgevingsaspecten: lucht en geluid.
Dit stuk weg geeft ruimte aan de ontwikkeling die Leeuwarden graag wil maken. Ook vanuit het Regiospecifiek Pakket wordt veel geïnvesteerd - 222 miljoen - in het verbeteren van de capaciteit en betrouwbaarheid van de verkeersafwikkeling rond Leeuwarden door maatregelen op regionale invalswegen. Al met al wil ik stellen dat alle elementen voor een ruimtelijke en economische structuurversterking aanwezig zijn. Bedrijvigheid, een nieuw stadsdeel. Ook daarmee wordt de rijksweg als geheel bestendiger.
Daarnaast heeft RWS, samen met de provincie en gemeente Skarsterlân [Joure], nog geen twee weken geleden de voorkeursvariant voor het nieuwe knooppunt bij Joure gepresenteerd. Ook dit is een toonbeeld van samenwerking en slagvaardigheid. U kan er wat van, hier in Noord-Nederland! Normaal duurt zo’n proces meerdere jaren, nu hebben we dit resultaat in minder dan een jaar bereikt. Het mooiste zou natuurlijk zijn als we in het bestuurlijk overleg van mei een definitief besluit zouden kunnen nemen.
Beste mensen,
Hoe ik er ook naar kijk, op alle vlakken en alle mogelijke manieren is de samenwerking constructief gebleken. Op tijd klaar, binnen het budget. Een voorbeeld voor in de boekjes. U bouwt aan een bijzonder veilige en vlotte verkeerscorridor. We kunnen er van uitgaan dat het grote aantal ongevallen tot het verleden behoort. U heeft daar in ieder geval uw uiterste best voor gedaan, en daar neem ik graag mijn pet voor af.