De aftrap van de internet in de trein pilot van ProRail, Arriva en KPN
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
‘Het komt maar niet van de grond’. Dat heb ik over internet in de trein vaak gehoord en eerlijk gezegd, ook best vaak gedacht. Wat goed om vandaag hier die verzuchting aan de kant te schuiven. Want ProRail, Arriva en KPN hebben de handen ineengeslagen met deze pilot voor internet in trein.
En dat vind ik fantastisch nieuws. Want internet in de trein is van grote meerwaarde voor veel reizigers: forenzen, studenten die nog thuis wonen, freelancers…Gemakkelijk toegankelijk internet maakt treinreizen gewoon aantrekkelijker voor de reiziger.
Vooral die mensen die voor hun werk reizen, wil ik verleiden om de auto een dagje te laten staan. Dat hij of zij wéét dat de treinreis geen verloren tijd is, maar werktijd. Dat het zo gepiept is om wat mailtjes te versturen, dat het zo gedaan is om wat zaken uit te zetten. Het is gewoon tijdswinst. Internet legt gewicht in de schaal en dat is een reden om wat vaker de bewuste keuze voor de trein te maken.
Bovendien, ik heb het over internet, maar het gaat om méér. De breedbandverbinding die hier voor nodig is, kan ook ingezet worden voor veiligheidscamera’s, reisinformatie, kwaliteitschecks van de infrastructuur, enzovoort. Als je het één doet, ligt er een wereld van mogelijkheden open.
Internet in de trein, dat verhaal loopt al even. De Tweede Kamer wil het graag, en ik ook. Vorig jaar diende Diederik Samsom een amendement in om 15 miljoen beschikbaar te stellen, voor die bedrijven die concreet internet in de trein gaan invoeren. Ik was het daar van harte mee eens.
Die 15 miljoen, die ligt ondertussen al meer dan een jaar in de ijskast. Dat is toch jammer? Het zou zonde zijn om dit te laten verstoffen.
Ik geef het dolgraag uit aan een definitieve invoering van internet in de trein, maar dan wel aan iets dat in heel Nederland, in elke trein, werkt. En als we het in Nederland over treinen hebben, hebben we het niet alleen over Arriva, maar ook over Connexxion, Veolia, Syntus en NS. Landelijke beschikbaarheid is een voorwaarde.
Dat kan ProRail niet alleen, dat kunnen de vervoerders niet alleen, maar dat moet in mijn optiek gezamenlijk gebeuren. U weet net als ik, dat de NS bezig is met eigen plannen. Die bijten elkaar niet, integendeel, de plannen kunnen elkaar goed aanvullen. Dus hierbij het vriendelijke doch dringende verzoek om die twee sporen samen te laten vallen.
Beste mensen,
Los daarvan is het een prima zaak om met initiatieven als deze een aantal zaken uit te zoeken rondom internet in de trein. U mag er trots op zijn dat ‘online in de trein’, hier vandaag start. Ik ben erg benieuwd wie er gebruik van gaat maken, hoe het bevalt, en alles eromheen. Tegen de zomer weten we meer, geloof ik? Ik wens u de komende maanden veel succes met dit project. En vooral feliciteer ik de treinreizigers hier in het noorden, die als eerste van deze dienst gebruik kunnen maken.