Antwoorden op kamervragen over het beoogde doel en de kosten van de site www.denkvooruit.nl
Beantwoording van kamervragen van het lid Verdonk (Verdonk).
1. Vraag
Bent u op de hoogte van de inhoud van de site www.denkvooruit.nl?
1. Antwoord
Ja.
2. Vraag
Bent u van mening dat deze site, met als doelgroep volwassen burgers, bedoeld is om mensen te wijzen op maatregelen die genomen kunnen worden in noodsituaties?
2. Antwoord
Ja. De website is bedoeld om mensen te informeren over maatregelen die zij kunnen nemen voor en tijdens noodsituaties. De doelgroep is iedereen die meer informatie wil over de voorbereiding op mogelijke rampen en crises.
3. Vraag
Kunt u aantonen hoeveel de opbouw, het beheer en de instandhouding van deze internetsite kost?
3. Antwoord
De totale kosten (opbouw, beheer en instandhouding) voor de website denkvooruit.nl/heeftualeennoodpakket.nl bedragen euro86.161,29 (incl. btw).
4. Vraag
Kunt u uitleggen waarom de toon van deze site zo kinderlijk is en waarom er gekozen is voor een spelletje op de site?
4. Antwoord
Ik wil hierbij onderscheid maken tussen de website en het spelletje. De informatie op de website en de toon is zeker niet kinderachtig maar uiterst zorgvuldig gekozen. De campagne Denk Vooruit is bedoeld voor alle inwoners van ons land en richt zich daarmee op een brede en sterk uiteenlopende doelgroep, daarom is getoetst welke informatie het beste aansluit en hoe die boodschap gebracht moet worden.
Om zo veel mogelijk verschillende mensen te bereiken is bewust gekozen voor een breed spectrum aan middelen: er zijn radio- en televisiespots uitgezonden, posters opgehangen in abri’s, folders ter beschikking gesteld aan gemeenten en er is een speciale website ingericht. Het spelletje is hierop een aanvulling. Het spel is daarom bewust laagdrempelig gehouden: iedereen moet mee kunnen spelen. Om misverstanden te voorkomen is op de site duidelijker gemaakt dat het om een spelletje gaat en het niet om een serieuze kennistest.
5. Vraag
Bent u werkelijk van mening dat deze kinderlijke vorm van communiceren aansluit bij het doel van de site en dat deze manier van communiceren de ‘normale’ toon is waarop de Nederlandse burger aangesproken dient te worden?
5. Antwoord
De meest recente cijfers (Dienst Publiek en Communicatie, december 2008) tonen aan dat de campagne (incl. de site) goed aanslaat. De ondervraagde personen vinden de campagne duidelijk en informatief. Van de ondervraagden weet inmiddels 83% dat de overheid adviseert een noodpakket in huis te hebben. Sinds november kent de website meer dan 400.000 bezoekers.
6. Vraag
Bent u bereid de site dusdanig aan te passen aan de ernst van het onderwerp en de volwassen doelgroep waarvoor de informatie bedoeld is?
6. Antwoord
In 2009 wordt opnieuw campagne gevoerd over Denk Vooruit en het noodpakket. Als het (op basis van bijvoorbeeld een pretest en posttest onder de doelgroep) nodig blijkt, zullen aanpassingen aan de website worden doorgevoerd.