Aantal meldingen over slechte dienstverlening en formulieren bij de overheid daalt
Burgers klagen in het meldpunt lastvandeoverheid.nl minder over onbegrijpelijke formulieren en slechte dienstverlening. Dat blijkt uit een analyse die adviesbureau Zenc heeft gedaan in opdracht van BZK. In de analyse zijn de meldingen bij de meldpunten Lastvandeoverheid.nl en Mijnechtewerk.nl over de periode 2008 onderzocht.
In 2008 deden 575 burgers hun beklag bij www.lastvandeoverheid.nl. Uit de analyse blijkt dat men vooral last heeft van het dubbel aanleveren van gegevens en de verspilling van tijd, geld en energie door onnodige regels en procedures. Ook uit analyses van voorgaande jaren kwamen deze knelpunten prominent naar voren. Opvallend ten opzichte van voorgaande jaren is de relatieve daling van meldingen over de slechte dienstverlening en onbegrijpelijke formulieren.
Bij het meldpunt www.mijnechtewerk.nl zijn in 2008 96 meldingen van professionals binnengekomen. Dit meldpunt is in mei geopend en heeft zich tot nu toe gericht op de professional in de veiligheidssector. Uit de analyse blijkt dat veel meldingen gaan over verspilling door bepaalde regels of procedures. Ook ergeren professionals zich in veel gevallen aan het dubbel aanleveren van gegevens.
In de analyse is ook een overzicht opgenomen met structurele resultaten die vanuit meldingen zijn gerealiseerd. In 2008 heeft BZK verschillende grotere resultaten weten te behalen. Zo is het niet meer nodig om een geboorteakte aan te leveren bij een huwelijk en is het aantal indicaties dat chronisch zieken en gehandicapten op moeten vragen fors teruggedrongen.
Voor meer informatie kan het rapport van Zenc geraadpleegd worden.