Heemskerk reikt MVO Transparantieprijs uit

Staatssecretaris Heemskerk heeft donderdag 29 januari 2009 de resultaten van de Transparantiebenchmark 2008 bekendgemaakt.

In deze benchmark, die in opdracht van het ministerie van Economische Zaken dit jaar voor de vijfde keer werd uitgevoerd, zijn criteria voor relevante maatschappelijke aspecten van ondernemen opgenomen.

Tijdens de uitreiking benadrukte Heemskerk de urgentie van transparantie en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). 'We zijn met maatschappelijk verantwoord ondernemen de vrijblijvendheid écht voorbij. Van Nederlandse bedrijven mag verwacht worden dat ze ondernemen op een manier die netjes en fatsoenlijk is en als zodanig door de samenleving wordt ervaren.'

Klimaatneutraal

De prijs voor het meest volledige en transparante maatschappelijke jaarverslag ging, voor het tweede jaar op rij, naar de Rabobank. In het verslag is bijvoorbeeld te lezen dat de Rabobank heeft besloten om de bedrijfsvoering klimaatneutraal te maken.

Verder zijn er op initiatief van het Koninklijk Nederlands Instituut van Registeraccountants (NIVRA) en de Vereniging voor Milieuaccountancy (VMA) twee deelprijzen uitgereikt. De ACC Award voor het 'meest communicatieve (maatschappelijke) jaarverslag' ging naar Air France/KLM. De jury heeft besloten de prijs voor het 'meest innovatieve jaarverslag' toe te kennen aan twee bedrijven: Shell en Unilever. Daarbij is vooral gelet op de mate van interactiviteit.