Antwoorden op kamervragen van de Kamerleden Snijder-Hazelhoff en Ten Broeke over de gevolgen van de uitwerking van de verordening inzake voedings- en gezondheidsclaims voor levensmiddelen
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
29 januari 2009
VGP-K-U-2906804
Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u, mede namens de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, de antwoorden op de vragen van de Kamerleden Snijder-Hazelhoff en Ten Broeke (beide VVD) over de gevolgen van de uitwerking van de verordening inzake voedings- en gezondheidsclaims voor levensmiddelen (2080907790).
Hoogachtend,
de minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
dr. A. Klink
Vraag 1
Bent u ervan op de hoogte dat in de uitwerking van de Europese verordening inzake voedings- en gezondheidsclaims voor levensmiddelen zogenaamde voedingsprofielen worden ontwikkeld en dat bij de huidige voorstellen gevestigde producten, zoals Yakult, haar huidige voedings- en gezondheidsclaims niet meer mag voeren?
Antwoord 1
Ja
Vraag 2
Bent u van mening dat dit een rechtvaardig gevolg is voor een product dat al 70 jaar ervaring heeft met goede bacteriën en gezondheid? Kunt u in dit kader uiteenzetten welke overwegingen ten grondslag liggen aan de totstandkoming van het voedingsprofiel? Bent u van mening dat deze overwegingen afdoende zijn om willekeurige en arbitraire vaststelling van de voedingsprofielen te voorkomen?
Antwoord 2
De verordening voeding- en gezondheidsclaims (1924/2006 EG) regelt het gebruik van claims op voedingsmiddelen op de Europese markt. De verordening moet misleiding van consumenten over voedingskundige en gezondheidseffecten voorkomen. Een onderdeel van deze verordening zijn de voedingsprofielen: Een voedingsmiddel moet (binnen zijn categorie) aan bepaalde waarden voor verzadigd vet, suiker en zout voldoen om een claim te mogen gebruiken. Dit is om te voorkomen dat een claim door het suggereren van een gezond effect de werkelijke voedingwaarde van het product maskeert.
De Europese Commissie heeft voorstellen gedaan voor deze voedingsprofielen die de Europese Commissie en de lidstaten gezamenlijk moeten vaststellen. Daarna worden die beslissing voorgelegd aan het Europees Parlement. De effecten van de voorstellen op de Europese markt en suggesties voor aanpassingen van het voorstel worden nu geïnventariseerd. De voedingsmiddelenindustrie heeft mij laten weten dat er veel producten zijn, waaronder de producten van Yakult, die volgens deze voorstellen geen claim meer kunnen dragen.
Nederland heeft er bij de Europese Commissie op aangedrongen dat de effecten van de profielen op de Europese markt goed worden gewogen, waarbij rekening wordt gehouden met bestaande voedingspatronen, met bestaande productindelingen en waarbij bedrijven kunnen blijven innoveren.
Daarnaast vind ik het van belang dat producenten uitgedaagd blijven om producten gezonder te maken, door bijvoorbeeld verzadigd vet, zout en suiker terug te dringen. Producenten moeten significante verbeteringen en innovaties kunnen claimen en een profiel moet dat niet onnodig blokkeren.
Met deze inzet in de Europese discussie wil ik willekeur voorkomen.
Ingeval van de probiotische melkdranken (waaronder de producten van Yakult) blokkeren de recente Europese voorstellen bij voorbaat de mogelijkheid van een gezondheidsclaim. Dit is mijns inziens niet wenselijk. Voor deze producten is daarom door mijn departement een advies voor aangepaste criteria ingebracht waarmee deze producten binnen het profiel voor zuivel blijven en (potentieel) de mogelijkheid behouden om gezondheidsclaims te blijven gebruiken. Ik zal mij inspannen dat het Europese overleg dit advies overneemt.
Overigens zal in 2010 nog worden besloten over specifieke bewoordingen van gezondheidsclaims en de aangedragen onderbouwing, waaronder die voor dit product, na een advies daarover van de Europese Voedselveiligheid Autoriteit EFSA. Uiteraard zullen er dan ook producten zijn die straks geen claim meer mogen dragen. Dat is ook een van de beoogde effecten van de verordening.
Vraag 3
Bent u voornemens om zich in te zetten voor aanpassing van het voorgestelde voedingsprofiel door de Europese Commissie? Zo ja, op welke wijze? Zo neen, waarom niet?
Antwoord 3
Ja, zie ook het antwoord op vraag 2.