Rampenoefening in Duivendrecht (Ouder-Amstel), veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland

ambulance

Vandaag houden de hulpverleningsdiensten (politie, brandweer en geneeskundige hulpverlening) en gemeenten in de veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland vanaf 05.30 uur een rampenoefening. Tijdens deze toets worden de hulpverleningsdiensten onverwachts geconfronteerd met een in scène gezette ramp. De hulpverleningsdiensten moeten gezamenlijk de rampenbestrijdingsorganisatie opzetten en beslissingen nemen om de ramp te bestrijden.

Voor de toets is omstreeks 05.30 uur in de meldkamer het fictieve bericht binnengekomen van een ontsporing en aanrijding tussen twee treinen op het traject Weesp-Duivendrecht.

Ambulances, brandweer- en politieauto’s die met gillende sirenes en zwaailicht uitrukken, zijn niet te zien. Het zijn namelijk niet de operationele diensten, maar de gemeentebestuurders en leidinggevenden van de hulpdiensten die deelnemen aan de praktijktoets. Wel zal er enige activiteit van de operationele hulpverleners zichtbaar kunnen zijn. De veiligheid in de regio blijft tijdens de oefening uiteraard gewaarborgd. Als er zich in Duivendrecht (Ouder-Amstel) of ergens anders in de regio Amsterdam-Amstelland een echte ramp of groot ongeval voordoet, kan de toets geheel of gedeeltelijk worden afgeblazen.

De toets komt onverwachts voor de hulpverleners en hun bestuurders, de exacte datum is tot het laatste moment geheim gehouden. Hulpverleners en bestuurders wisten alleen dat de toets ergens tussen 26 januari en 15 februari 2009 zou plaatsvinden. Over de plaats van de nagespeelde ramp was van tevoren alleen bekend dat de oefening in een van de gemeenten in de regio zou plaatsvinden.

De Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (Inspectie OOV), een onderdeel van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, organiseert de praktijktoets. Het is belangrijk dat de hulpverleningsdiensten goed zijn voorbereid op eventuele rampen. Daarom bekijkt de Inspectie OOV of de hulpverleningsdiensten van alle veiligheidsregio’s in Nederland een ramp het hoofd kunnen bieden.

Direct na de toets zal nog niet bekend zijn hoe de regio heeft gefunctioneerd tijdens het bestrijden van de nagebootste ramp. De gegevens moeten eerst worden verzameld en geanalyseerd.