Ruim kwart basisscholen bezig met verbeteren taal en rekenen
Ruim een kwart van de basisscholen is op dit moment intensief bezig met het verbeteren van het eigen taal- en rekenonderwijs.
Staatssecretaris Dijksma is blij met het enthousiasme waarmee scholen aan de slag gaan met het verbeteren van hun onderwijs. 'Scholen laten zien dat ze echt werk willen maken van taal en rekenen. Het is inspirerend om te zien hoe zwakke reken- en taalscholen samen met sterke collegascholen werken aan kwaliteitsverbetering van hun reken- en taalonderwijs'.
Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat de taal- en rekenprestaties van leerlingen in het basisonderwijs langzaam achteruit gaan. 'We scoren internationaal nog wel een plaats binnen de top tien, maar we zien dat andere landen ons voorbij streven. Die dalende tendens moeten we ombuigen zodat er weer een stijgende lijn ontstaat in de curve. En dat er weer een rotsvast vertrouwen groeit in de kwaliteit van ons onderwijs'.
Naast de verbetertrajecten wordt nog meer in het werk gezet om de basisvaardigheden te verbeteren. Zo investeert het kabinet fors in het wegwerken van taalachterstanden via de voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en wordt er hard gewerkt aan de invoering van referentieniveaus. Hierin wordt voor het hele onderwijs vastgelegd wat leerlingen tijdens hun schoolloopbaan moeten kennen en kunnen op het gebied van taal en rekenen.