Antwoorden op kamervragen over de campagne ‘Denk Vooruit’
Antwoorden op kamervragen van het lid Van Raak (SP) over het mislukken van de campagne ‘Denk Vooruit’, ingezonden 16 december 2008.
1. Vraag
Deelt u de kwalificatie van de fabrikanten van noodpakketten dat de campagne Denk Vooruit ‘ronduit fout voorbereid’ is? 1) Zo neen, waarom niet?
1. Antwoord
Nee, die deel ik niet. De nieuwe Denk Vooruit-campagne is gestart in november 2008. Doel is mensen erover na laten denken of ze zijn voorbereid op een mogelijke ramp of een kleiner incident zoals een stroomstoring. Om voorbereid te zijn, zou het goed zijn als mensen een aantal producten in huis halen zoals een radio (op batterijen of opwindbaar), een zaklamp, warmhouddekens. Het is echter niet nodig om deze producten als pakket af te nemen, alleen al omdat mensen een aantal producten van de noodlijst misschien al in huis hébben. Vanuit het besef dat er toch vraag zal zijn naar kant-en-klare pakketten zijn meer dan 500 bedrijven in november gewezen op de mogelijkheid pakketten op de markt te brengen en zo gestimuleerd om in te spelen op de Denk Vooruit-campagne. Via internet zijn er inmiddels verschillende pakketten te verkrijgen.
2. Vraag
Wie heeft het concept van de noodpakketten, die burgers moeten aanschaffen, bedacht?
2. Antwoord
Het concept van noodpakketten is niet uniek en bestaat al lang. Ook in andere landen is het noodpakket een veel gebruikt instrument om burgers voor te bereiden op mogelijke incidenten. Zo wordt in Canada, de Verenigde Staten en Groot-Brittannië ook gewerkt met noodpakketten (emergency kits). De inhoud van die pakketten komt ongeveer overeen met onze voorgeschreven inhoud. Ook daar wordt onderscheid gemaakt tussen een basispakket en aanvullende benodigdheden (zoals medicijnen, extra kleding, eten voor huisdieren).
3. Vraag
Welk wetenschappelijk onderzoek ligt ten grondslag aan de samenstelling van de noodtas en het noodtonnetje?
3. Antwoord
Er is geen wetenschappelijk onderzoek gedaan, maar een groep van experts is geraadpleegd, waar onder:
- Hulpverleningsdienst regio Haaglanden
- Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid
- Nederlandse Rode kruis
4. Vraag
Wie hebben u geadviseerd over de samenstelling van de noodpakketten?
4. Antwoord
Zie antwoord vraag 3
5. Vraag
Helpen beide noodpakketten (het pakket ‘tas’ van TP Promotion Group Eindhoven van 49,95 euro het basispakket ‘ton’ van Novelties van 62,50 euro) even goed bij dezelfde rampen?
5. Antwoord
Beide voldoen aan de eisen zoals gesteld op basis van de experts en zoals nu vermeld op de website Denk Vooruit. Er zijn meerdere aanbieders van noodpakketten, deze hebben echter niet allemaal verzocht om het Denk Vooruit logo te mogen gebruiken en hebben hun pakket niet aan de eisen laten testen. Fabrikanten kiezen er soms zelf voor om aan het pakket nog extra onderdelen toe te voegen.
6. Vraag
Hoeveel geld is in totaal besteed aan de campagne Denk Vooruit?
6. Antwoord
De campagne heeft in 2008 in totaal euro 1.750.000,- gekost. Dit is niet alleen voor de campagne ‘heeft u al een noodpakket’ maar betreft ook kosten voor andere projecten die vallen onder de doelstelling van de campagne Denk Vooruit zoals de aandacht voor minder- zelfredzame mensen, ondersteuning regio’s etc.
7. Vraag
Liggen de noodtassen, die in de campagnefilmpjes en op de webpagina Denk Vooruit worden aangeprezen, pas over een half jaar in de winkel?
7. Antwoord
In de campagnefilmpjes en op de webpagina wordt geen specifiek noodpakket aangeprezen. Wél worden op de webpagina de bedrijven genoemd die hun pakket hebben laten toetsen en het Denk Vooruit logo mogen gebruiken. Eén daarvan is de aanbieder van de gele noodtassen die gebruikt zijn in de campagne. De fabrikant die het pakket uit de campagne na gaat maken, heeft bekend gemaakt in juni te kunnen leveren. Daarnaast zijn er echter nog meerdere aanbieders, die op dit moment al kant-en-klare noodpakketten leveren.
8. Vraag
Zijn er, in plaats van de 200.000 geplande rampenpakketten, slechts 15.000 noodtonnetjes besteld?
8. Antwoord
De campagne is niet opgesteld met als doel de afname van een bepaalde hoeveelheid noodpakketten te bevorderen. Doelstelling is het stimuleren dat mensen nadenken over de risico’s en zich daarop voorbereiden door het in bezit hebben van een noodpakket, maar dit hoeft niet een kant-en-klaar noodpakket te zijn. Veel mensen hebben immers al spullen in huis. Fabrikant Novelties heeft in december zelf via een persbericht te kennen gegeven dat zij inmiddels c.q. 20.000 pakketten hebben verkocht, wij zijn niet op de hoogte van de stand van zaken bij andere leveranciers.
9. Vraag
Zijn deze 15.000 noodtonnetjes voornamelijk besteld door gemeenten en overheidsorganisaties en niet door burgers?
9. Antwoord
Door burgers zijn inmiddels 1500 á 2000 noodpakketten besteld bij aanbieder Novelties. Er is geen inzicht in de hoeveelheid bestellingen bij andere aanbieders.
10. Vraag
Hoeveel procent van de werkgevers heeft de eigen werknemers een noodpakketje gegeven?
10. Antwoord
Dit is mij niet bekend.