Toespraak II (de prijsuitreiking) van de minister van Verkeer en Waterstaat, Camiel Eurlings, op het Gooimeer bij de Hollandse Brug

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Beste mensen,

De Hollandse Brug is zojuist officieel heropend voor al het verkeer. Een moment waarmee we een streep zetten onder het verleden. Een moment waarop we verder kunnen gaan met een veilige brug. En nu de werkzaamheden voorbij zijn, kunnen we ook weer aan de toekomst denken, vooruit kijken.

Want dát doen we in de noordelijke Randstad. Het OV tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad krijgt een enorme boost. Tussen 2010 en 2030 krijgt Almere er 60.000 huizen bij. Daarmee zijn jullie dé woningbouwlocatie van de Randstad. Dat is een groei van ongekende schaal en een opgave van jewelste om dat in goede banen te leiden.

Er staat zoveel in de steigers voor uw regio, dat het kabinet dit najaar komt met een overkoepelende brief. Hierin kijken we naast OV-Saal en de Schaalsprong Almere ook naar drie andere projecten in de regio: de verkeerstromen tussen Utrecht en Almere, de ontwikkelingen rondom luchthaven Lelystad en de toekomst van het Markermeer/IJmeer. Door expliciet oog te hebben voor de samenhang tussen deze projecten, kunnen we betere besluiten nemen. Bovendien kunnen regionale overheden bij hun planvorming voortbouwen op de besluiten die we nemen.

Al deze plannen geven de ruimte rondom Almere vorm. Uw regio ondergaat niets minder dan een transformatie in de komende tientallen jaren. Daarbij willen we een goede bereikbaarheid garanderen, betrouwbare reistijden verzekeren. Daarvoor zijn al plannen in de maak: de wegcapaciteit op de corridor Schiphol-Amsterdam-Almere moet omhoog.

Ook als de A6 in de toekomst verbreed is, passeert de automobilist op een gegeven moment onvermijdelijk de Hollandse Brug. Die brug markeert een bijzonder punt. Het is de overgang van het ‘oude land’ naar het ‘nieuwe land’. Het is de voordeur van Flevoland en Almere. Hier steekt onze automobilist de Randmeren over. Maar hij ervaart nauwelijks het unieke van die plek. Er ontbreekt een duidelijk accent.

Met dat in het achterhoofd hebben we een prijsvraag uitgeschreven. Want de Hollandse Brug mag nu dan weer veilig zijn, we weten dat met de toekomstige ontwikkeling méér brug nodig is. Dus hoe moet de Hollandse Brug van de toekomst eruit zien?

De brug moet passen in het landschap. Niet alleen in ruimtelijke zin, maar ook qua uitstraling. De opdracht aan de ontwerpers was om de schakelfunctie van de Hollandse Brug beter zichtbaar te maken. Met een ontwerp van blijvende esthetische waarde, met een ontwerp dat innovatief en duurzaam is.

Daarnaast moet het natuurlijk gewoon een brug zijn die zijn functie vervult: grote hoeveelheden mensen laten oversteken. De capaciteit moet omhoog in vergelijking met de huidige brug om de groei aan reizigers op te vangen.

Fantastisch om te zien wat zo’n oproep losmaakt aan creativiteit en inventieve ideeën. De ontwerpen die toch in korte tijd tot stand zijn gekomen, mogen er zijn! Maar liefst 72 inzendingen kwamen onze kant op. Dertig daarvan voldeden het beste aan de eisen en de prijsvraagcriteria. Drie projecten hebben niet gewonnen, maar krijgen wél een eervolle vermelding van de jury, omdat het ontwerpen met bijzonder waardevolle elementen zijn. Ik noem u nu alvast, straks op het einde roep ik u naar voren om uw prijs op te halen.
De eervolle vermeldingen gaan naar:
- Koolzaad, voor de aandacht die er naar het omliggende landschap uitgaat.
- Hollandse Nieuwe, een dubbeldekker die opvalt door de elegantie van het ontwerp.
- De Hollandse Luchtstrook, omdat rijbanen worden opgetild zónder tot een echte dubbeldekker te komen.

Van harte. Laten we nu snel kijken wie de prijswedstrijd gewonnen heeft.

Naar boven

Beste mensen, van harte gefeliciteerd! Voordat ik u naar voren roep, zal ik eerst vertellen waaróm de jury u heeft gekozen.

De eerste winnaar is Dubbel NL, een dubbeldekker met portalen.
De jury vond het robuuste en rationele karakter van de vormgeving mooi. Hiermee moet het mogelijk zijn om de saaiheid van de oude
brug weg te nemen.

En alhoewel in eerste instantie niet aan een dubbeldekker wordt gedacht – of wérd gedacht, moet ik zeggen – hebben meerdere inzendingen van dubbeldekkerbruggen toch nieuwsgierig gemaakt. De jury wil dit idee dan ook graag uitgewerkt zien.

De tweede winnaar: Caterpillar

Ook hier gaat het om een dubbeldekker, met een netconstructie boven het bovendek. Zwaar verkeer rijdt op de onderste baan, personenverkeer en fietsers gaan over de bovenbrug. Hier hebben ze dan een nieuw uitzicht dat de beleving van oversteken vergroot. De jury zou overigens wel graag zien dat alle soorten verkeer over beide brugdelen kunnen gaan.

En tot slot nummer drie:
AAAA

Hier gaat het om een nieuwe brug náást de bestaande. Door de hoge houten spanten die de brug dragen is de constructie van verre te herkennen. De binnenkant van de brug lijkt een beetje op de nok van een kathedraal.

Volgens de jury heeft de houten brug alles in zich om een echt
beeldmerk te worden. Bovendien kan een moderne houten brug goed
passen bij de Almere Principles, de duurzaamheidsprincipes die de gemeente hanteert.

Voor alle prijswinnaars geldt dat de jury een aantal op- en aanmerkingen heeft. Met name de link tussen het oude en het nieuwe land zou meer aandacht mogen krijgen. Dus ga vol goede moed aan de slag met de tweede ronde, dan moet het straks geen probleem zijn om een keuze te maken. Professor Wagemans heeft al iets meer verteld over de procedure. Dus ik hou het hierbij: ik hoop dat ik in de loop van 2009 kan besluiten welke brug de toegangspoort van Almere wordt.

U mag allen trots zijn op een fantastische prestatie tot zover, en wie weet… Wellicht rijdt u in de toekomst nog eens over uw ‘eigen’ Hollandse Brug?

Dan reik ik nu graag de prijzen uit, te beginnen met de eervolle vermeldingen.


· Koolzaad, komt u naar voren?
· Dan graag de tweede eervolle vermelding, Hollandse Nieuwe?
· En als tot slot De Hollandse Luchtstrook het podium op wil komen?


Dan de prijswinnaars
· Dubbel NL, komt u alstublieft?
· Dan overhandig ik nu graag de prijs aan Caterpillar.
· En de derde winnaar, AAAA, komt u maar!

Naar boven