Toespraak I (de heropening) van de minister van Verkeer en Waterstaat, Camiel Eurlings, bij de Hollandse Brug
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
April 2007, de knuppel werd flink in het hoenderhok gegooid wat betreft de Hollandse Brug. De betonnen constructie kon de belasting van het moderne vrachtverkeer niet meer aan. Dat was even schrikken, want de brug ging gelijk dicht voor vrachtverkeer. Veiligheid gaat boven alles, daar kan en mag je niet mee marchanderen.
Januari 2009, de heropening van de brug. Ten volle berekend op het vrachtverkeer. Een rijbaan die twee meter breed is. Geen brug die helemaal op de toekomst voorbereid is – daar hebben we het zometeen nog over - maar wel een brug die veilig is en bij de tijd is.
Bij mij overheerst blijdschap, en trots, op de manier waarop het project Hollandse Brug is opgepakt, uitgevoerd en afgerond.
Waar ben ik dan bijvoorbeeld trots op?
Ten eerste op de manier waarop we samen de afgelopen jaren verkeersinfarct voorkomen. Met creativiteit en ruimdenkenheid – niet in de laatste plaats van de reizigers zelf - is het gelukt om verkeershinder zoveel mogelijk te minderen.
Vrachtwagenchauffeurs hadden de keus tussen omrijden over de A1 en A27, of de pont te nemen die RWS in samenwerking met de GVB inzette, als de vrachtwagen tenminste 12 meter of kleiner was. Bij beide routes zag je de verwachte reistijd, zodat je als chauffeur een bewuste keuze kon maken. De pont heeft in de periode van de werkzaamheden maar liefst 175.000 vrachtwagens, fietsers en voetgangers overgezet.
Ook aan de automobilist hebben we gedacht. Voor hen was er de wisselstrook die ’s ochtends in de richting van Amsterdam en ’s avonds richting Almere open was. Daarnaast probeerden we ze een alternatief aan te bieden. De A6 Bereikbaar pas, waarmee automobilisten kosteloos in het streekvervoer konden. Of het Filemijden A6, de financiële prikkel om niet in de spits te rijden. Ook Vanpoolen, met zijn zessen in een busje over de busbaan, is geïntroduceerd. En dan zie je dus dat dat werkt, maar liefst 2700 mensen stonden geregistreerd als filemijders en 760 mensen hadden de A6 Bereikbaar pas.
Bij de werkzaamheden zelf droegen innovatieve methodes als de mobiele barrier en de wisselstrook bij aan een vlot verloop. En laat de bouwtent van 400 meter niet vergeten, waarmee de wegwerkers hun werk prettiger konden doen. Geen last van de regen, warm. De tent is een keer weggewaaid, maar dat had gelukkig geen consequenties voor de voortgang van het project.
Die combinatie van maatregelen, die aanpak van alle kanten heeft een grote bijdrage geleverd aan minder hinder.
In de tweede plaats begin ik natuurlijk te glimmen bij de vlotte doorlooptijd van dit grote project. Dat is voor een groot deel te danken aan de nieuwe vorm van alliantie tussen RWS en de aannemerscombinatie Strukton Betonbouw/Reef infra. RWS was ook uitvoerder, en de aannemer was ook opdrachtgever. Daardoor waren jullie niet bezig met vragen als ‘hoeveel mankracht en tijd gaat me dit kosten’, maar kon alle energie naar het snel oplossen van het probleem.
In de derde plaats moet ik mijn complimenten geven aan de goede samenwerking: Gemeente Almere, Naarden, provincie Flevoland en ook de GVB, stichting Verkeeradvies, Connexxion en ARS, die onmisbaar waren bij de diverse verkeersmaatregelen.
Van alle kanten was er een goede samenwerking: markt, omgeving en Rijkswaterstaat. En daardoor is in korte tijd een belangrijke en complexe klus geklaard. Petje af.
Laat ik dan ook niet verder treuzelen en de Hollandse Brug weer officieel openen.