Opening van de eerste proef met dynamische maximumsnelheden A1 Bussum-Muiderberg
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen, We maken het allemaal regelmatig mee. Je zit op de weg op een rustig moment. Het is prachtig weer. Het zicht is goed. Je houdt je natuurlijk keurig aan de maximumsnelheid van 100 km/uur. Maar in je hart denk je: 120 km/uur zou gezien de omstandigheden eigenlijk beter zijn.
De omgekeerde situatie is óók herkenbaar. Je zit op de weg. Het is druk. Het is mistig en het vriest. Natuurlijk matig je je snelheid. En dan zijn er van die mensen die zich van het weer niets lijken aan te trekken en je met 120 voorbij scheuren.
We weten het allemaal uit ervaring. De maximumsnelheid past niet altijd bij de specifieke omstandigheden op een bepaald moment.
Door die snelheidslimiet aan te passen aan de omstandigheden, zouden we winst kunnen boeken. Winst in de zin van een betere doorstroming. Kleinere files. Meer veiligheid. Minder milieubelasting. En meer begrip bij de automobilist.
Ik wil dat we onze wegen zo benutten dat we in Nederland zo vlot, veilig en schoon mogelijk van deur tot deur komen. En innovatie kan daarbij helpen. Daarom houd ik een aantal proeven met dynamische maximumsnelheden. Vandaag gaat de eerste van start, hier op de A1 tussen Bussum en Muiderberg.
Op de rustige momenten van de dag verhogen we de maximumsnelheid van 100 naar 120. We onderzoeken of mensen daardoor eerder op de plek van bestemming zijn. Èn we onderzoeken hoe we de maximumsnelheid die op een bepaald moment geldt, het best duidelijk kunnen maken aan de automobilist.
Later dit jaar volgt nog een aantal andere proeven.
- Op de A12 tussen Gouda en Woerden onderzoeken we de effecten van verlaging van de maximumsnelheid bij slecht weer en bij grote drukte. Onze hypothese is dat die leidt tot een betere doorstroming en meer veiligheid.
- Op de A58 bij Tilburg kijken we naar het effect van een dynamische maximumsnelheid op de luchtkwaliteit.
- Op de A12 Voorburg, stad uit en de A20 Noordbaan Rotterdam onderzoeken we de effecten van een verhoging van de maximumsnelheid van 80 naar 100 in de randen van de spits. We toetsen dan of die verhoging leidt tot een betere doorstroming zonder dat de luchtkwaliteit eronder lijdt.
‘Sneller waar ’t kan. Langzamer waar ’t moet’. Dat is de filosofie achter deze proeven.
Ik ben blij dat we op deze concrete en praktische manier aan de slag kunnen. Met de steun van maatschappelijke organisaties. En met medewerking van het Bureau Verkeershandhaving van het OM en de KLPD. Dat laatste vermeld ik met opzet. Want een snelheidslimiet blijft een limiet, of hij nu vast is of dynamisch. En die limiet zal natuurlijk gewoon worden gehandhaafd.
Na afloop van de proeven maak ik de balans op. Dan kunnen we de vraag beantwoorden of dynamische maximumsnelheden inderdaad ten goede komen aan de reistijd, de doorstroming, de veiligheid en het milieu. Over een jaar weten we of dit middel ons in de praktijk helpt om vlotter, veiliger en schoner van deur tot deur te komen.
De verwachtingen zijn positief. Maar ‘the proof of the pudding is in the eating’. En het eerste stukje van de pudding komt vandaag op tafel.
Stel dat de proeven het gewenste resultaat hebben. Dan wil ik dynamische maximumsnelheden op grotere schaal gaan toepassen. Daarvoor is dan wel een definitief verkeersbesluit nodig, tot stand gekomen met inachtneming van alle geldende regels en procedures. Ik ga dus niet over één nacht ijs. Ik kies voor snelheid en zorgvuldigheid. Eerst uitproberen op basis van een tijdelijk experimenteerartikel, daarna – bij een positieve uitkomst - wettelijk regelen.
Het toekomstbeeld is: meer maatwerk bij de instelling van maximumsnelheden, zodat ze beter passen bij de omstandigheden en de situatie ter plaatse. Uiteindelijk doen we het voor een betere doorstroming op de weg, een veiliger verkeer en een beter milieu. Èn voor meer draagvlak bij de automobilist. Want een limiet die past de omstandigheden, voelt voor de weggebruiker natuurlijker aan en zal op meer begrip kunnen rekenen.
De weggebruikers hier over de A1 tussen Bussum en Muiderberg krijgen de primeur. Zij zijn de eersten die ervaring kunnen opdoen met dit vernieuwende systeem. Hun ervaringen tellen.
Graag geef ik het startsein voor de eerste proef met dynamische maximumsnelheden. Op rustige uren – zoals nu – gaan we tussen Bussum en Muiderberg van 100 naar 120. Hier aan het Gooimeer wordt verkeersgeschiedenis geschreven. We zijn klaar voor de start.