Officiële heropening Hollandse Brug
Vanmiddag heeft minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat de Hollandse Brug officieel heropend voor al het verkeer. In april 2007 is de Hollandse Brug in beide richtingen voor het vrachtverkeer gesloten, omdat hij niet meer voldeed aan de huidige veiligheidseisen. Door de innovatieve vorm van samenwerking tussen de aannemer Strukton Betonbouw / Reef infra en Rijkswaterstaat is de Hollandse Brug in juli 2008 weer opengesteld voor het vrachtverkeer; de eerste rijstrook voor het vrachtverkeer was zelfs al per 14 april 2008 gereed.
Daarnaast maakte minister Eurlings de drie prijswinnaars van de ontwerpwedstrijd voor de uitbreiding van de Hollandse Brug bekend. De opdracht was om naast de geplande uitbreiding de brug beter zichtbaar te maken, door een ontwerp van blijvende esthetische waarde dat zowel innovatief als duurzaam is. De ontwerpwedstrijd heeft 72 inzendingen opgeleverd. De 30 beste zijn vanmiddag tentoongesteld op de Ocean Diva waar minister Eurlings drie prijswinnaars bekend maakte.
De winnaars zijn in willekeurige volgorde:
- Bureau voor Stedebouw en Architectuur Wim de Bruijn met de inzending ‘Dubbel NL’
- Hans van Heeswijk architecten met ‘Caterpillar’
- Achterbosch Architectuur en Onix met ‘AAAA’
De drie prijswinnaars mogen hun ontwerp verder uitwerken.
De jury bestaat uit de heren L. Wagemans (voorzitter), J. Brouwer, A.P. Delpeut,
A. Duivestein en F.H.T.M. van Vugt en de dames B. Olthof en M. de Vries.
In de toekomst wordt de wegcapaciteit tussen Schiphol-Amsterdam-Almere uitgebreid. Hoe dat precies gebeurt, is nog in studie, maar duidelijk is wel, dat de A6 bij Almere 4x2 rijstroken krijgt en dat de Hollandse Brug verbreed moet worden. Daarom heeft minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat een ontwerpwedstrijd uitgeschreven voor de uitbreiding van de Hollandse Brug.