Studie naar up- en downloaden
Consumenten willen meer weten over het up- en downloaden van muziek, films en games. Dit blijkt uit een studie die in opdracht van OCW is gedaan.
Consumenten zijn vertrouwd geraakt met het downloaden en delen van muziek, films en games, maar de kennis over de techniek en bijbehorende regelgeving is gering. Er is een onbeantwoorde vraag van consumenten naar nieuwe vormen van aanbod van muziek, film en games. Dit blijkt uit een studie van TNO, SEO en IVIR naar de culturele en economische effecten van het up- en downloaden van muziek, films en games, in opdracht van OCW, EZ en Justitie.
Zo'n 4,7 miljoen Nederlandse internetgebruikers van 15 jaar en ouder hebben in de afgelopen 12 maanden wel eens iets gedownload. Downloaden gaat hand in hand met kopen, zo blijkt uit de studie. Wel is het koopgedrag van consumenten de afgelopen jaren duidelijk verschoven. Tegenover de teruglopende uitgaven aan bijvoorbeeld muziek-cd's staan groeiende uitgaven aan live concerten, merchandise en games. Breedband internet - ook mobiel - raakt meer en meer ingeburgerd. Dit biedt een voedingsbodem voor innovaties. De muziek- en filmindustrie staat voor de uitdaging hun aanbod zo in de markt te zetten dat het voldoet aan de veranderde consumentenvraag. Nieuwe businessmodellen zijn in opkomst.