Antwoorden op kamervragen van Agema en Fritsma over het bericht dat het Albert Schweitzerziekenhuis in Dordrecht multiculturele patiëntenkoffers gaat inzetten om beter te kunnen communiceren met allochtone patiënten

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

16 januari 2009

Antwoorden van minister Klink, mede namens de minister voor Wonen, Wijken en Integratie, de antwoorden op de vragen van de Kamerleden Agema en Fritsma (beiden PVV) over het bericht dat het Albert Schweitzerziekenhuis in Dordrecht multiculturele patiëntenkoffers gaat inzettten om beter te kunnen communiceren met allochtone patiënten (2080906320).

Vraag 1

Bent u bekend met het bericht "Multiculturele Patiëntenkoffer"? 1)

Antwoord 1

Ja

Vraag 2

Is het niet van de gekke dat er in een sector die onder zulke zware druk staat als de gezondheidszorg, tijd, geld en moeite worden verspild aan dit soort multiculturele onzinprojecten?

Antwoord 2

Het recht op patiëntgerichte zorg geldt zowel voor autochtone als voor allochtone patiënten. De manier waarop deze patiëntgerichte zorg ingericht wordt, is in eerste instantie aan de ziekenhuizen.

Vraag 3

Zegt dit project weer niet alles over het volstrekt mislukken van het migratie- en integratiebeleid in dit land, of vindt u het normaal dat bepaalde allochtone patiënten blijkbaar zo gebrekkig Nederlands spreken, dat er pictogrammen aan te pas moeten komen om duidelijk te maken wat ze mankeert?

Antwoord 3

Vooropstaat dat in ons land in het Nederlands wordt gecommuniceerd. De eerste prioriteit in het integratiebeleid van dit kabinet is de taalbeheersing van nieuwe Nederlanders. Dit is neergelegd in het Deltaplan Inburgering. In situaties waarin het nog niet goed mogelijk is om in het Nederlands te communiceren moet gezocht worden naar adequate en soms tijdelijke oplossingen. Zeker in de gezondheidszorg waarin aan een variëteit van mensen zoals inburgeraars, toeristen en asielzoekers, in soms levensbedreigende situaties, adequate behandeling moet worden geboden, is communicatie van vitaal belang.
In het kader van patiëntgerichte zorg en patiëntveiligheid is het een begrijpelijke ontwikkeling dat patiënten die niet de mogelijkheid hebben om op adequate wijze met een arts te communiceren, daarbij geholpen worden. Daarnaast draagt dit bij aan een snellere behandeling van patiënten en daarmee aan de betaalbaarheid van de zorg. Een speerpunt waarin ik mij door de PVV gesteund voel.

Vraag 4

Bestaat er enig zicht op hoeveel geld er in de gezondheidszorg wordt verspild aan projecten op het gebied van “interculturele communicatie”, of hoe al die multiculturele kolder ook heten mag? Zo neen, zou dat dan geen goede zaak zijn om dat wel te weten en met deze verspilling van belastinggeld te stoppen?


Antwoord 4

Een vergelijkbare vraag werd eerder gesteld door de PVV. Ik heb per brief toegezegd (CZ/TSZ-2852393) hierop terug te komen.

1) De Telegraaf, ‘Multiculturele Patiëntenkoffer’, 24 november 2008