Noodpakket: gewoon een aantal producten in huis halen
Berichtgeving in de media over de campagne denkvooruit van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) roept veel vragen op. Daarom de uitgangspunten van de campagne nog een keer op een rij.
De campagne is gestart in november. Doel is mensen erover na laten denken of ze zijn voorbereid op een mogelijke ramp of een kleiner incident zoals een stroomstoring. Om voorbereid te zijn zou het goed zijn als mensen een aantal producten in huis halen zoals een radio (op batterijen of opwindbaar), een zaklamp, warmhouddekens. Een compleet overzicht van producten is al geruime tijd te vinden op http://denkvooruit.nl/. Om het goede voorbeeld te geven, heeft minister Ter Horst haar eigen ambtenaren een noodpakket gegeven. Voor deze 5000 pakketten is een Europese aanbesteding gedaan.
Het is echter niet nodig om deze producten als pakket af te nemen, alleen al omdat mensen een aantal producten van de noodlijst misschien al in huis hébben. Vanuit het besef dat er toch vraag zal zijn naar kant-en-klare pakketten is een groot aantal bedrijven in november gewezen op de mogelijkheid pakketten op de markt te brengen. Bedrijven mogen hun noodpakketten van het logo van de campagne denkvooruit voorzien als zij voldoen aan kwaliteitseisen die BZK stelt aan de producten in het pakket. Deze kwaliteitseisen zijn ook in november bekend gemaakt. Het staat echter ieder bedrijf vrij een noodpakket zonder dit logo te verkopen.
Het aanschaffen van een noodpakket is en blijft de verantwoordelijkheid van de mensen zelf. BZK hoopt door middel van deze campagne wel de bewustwording te stimuleren: het kan nodig zijn de producten in huis te hebben.
In de campagne van volgend jaar blijft het noodpakket een belangrijk onderwerp.