Voldoende ruimte voor spooronderhoud
Er is voldoende tijd en spoorcapaciteit beschikbaar voor spooronderhoud. Hierbij staat de veiligheid van baanwerkers voorop. Dit stelt minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat in reactie op een onderzoek van FNV Bondgenoten over het spooronderhoud. Eurlings herkent zich in een aantal van de genoemde zorgpunten, maar kan zich niet vinden in de belangrijkste conclusies van het onderzoek.
De minister is blij dat zowel de Inspectie Verkeer en Waterstaat als ProRail constateren dat er geen sprake is van een afname van kwaliteit van de infrastructuur. De kwaliteit van de wissels is door een intensief onderhoudsprogramma de laatste tijd juist sterk verbeterd.
Wel deelt Eurlings de zorgen van FNV Bondgenoten om voldoende gekwalificeerd personeel te behouden voor onderhoud aan het spoor, dat vaak in de nacht moet plaatsvinden. ProRail heeft aangegeven dat zij er alles aan zal doen om dit samen met de andere partijen in de spoorsector op te lossen.
Verder wil Eurlings dat de spoorbeheerder in overleg met alle betrokken partijen bekijkt in hoeverre het nodig en mogelijk is om het treinverkeer minder, maar langer buiten dienst te stellen. Zulke buitendienststellingen leveren voordelen op voor het onderhoud. Eurlings stelt hierbij als voorwaarde dat reizigers voldoende en tijdig moeten worden geïnformeerd.
Daarnaast wil de minister dat ProRail er alles aan doet om het spooronderhoud innovatiever uit te voeren. Hierdoor is minder tijd en spoorcapaciteit voor onderhoud nodig, terwijl de kwaliteit op hetzelfde niveau blijft of zelfs toeneemt.