Verslag van bevindingen DNB aangaande de Suo in 2005

De Voorzitter van de Eerste en Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

Z/M-2893747
Z/M-2893748

21 november 2008

De Nederlandsche Bank (DNB) is op grond van artikel 26 van de Wet op de toegang tot ziektekostenverzekeringen 1998 (WTZ) belast met het toezicht op de Stichting uitvoering omslagregelingen (Suo). Van haar bevindingen over de uitvoering van de WTZ-
omslagregeling dient de DNB op grond van artikel 31 van de WTZ 1998 jaarlijks een verslag op te stellen. Daarnaast behoeft de jaarrekening van de Suo op grond van artikel 27 van de WTZ de goedkeuring van DNB.

Inmiddels heeft de DNB een verslag van bevindingen uitgebracht over het jaar 2005. Hierbij bied ik u dit verslag aan. Het gaat vergezeld van het verslag van werkzaamheden van 2005 dat de Suo zelf conform artikel 27 van de WTZ uitbracht. Beide verslagen zijn ter informatie bijgevoegd.

Het verslag van DNB is later verschenen dan gepland. De vertraging is veroorzaakt door de problematiek rond de invoering van de Diagnose Behandel Combinaties (DBC’s). Hierdoor is vertraging ontstaan in de gehele verantwoordingsketen.

Controleaanpak

Vanaf het controlejaar 2003 wordt in de controle-aanpak van de Suo rekening gehouden met de single-auditsystematiek. Hierbij steunt de Suo zoveel mogelijk op de werkzaamheden die de accountant van de betrokken ziektekostenverzekeraar reeds heeft uitgevoerd zoals beschreven in het verantwoordingsprotocol 2005.
DNB op zijn beurt bouwt weer verder op de bevindingen van de externe accountant van de Suo. De externe accountant rapporteert zijn bevindingen over de getrouwheid van de financiële verantwoording, de rechtmatigheid van de daarin opgenomen posten en de ordelijkheid en controleerbaarheid van het gevoerde financiële beheer.

De externe accountant van de Suo heeft de uitvoering van de review- en controlewerkzaamheden bij de ziektekostenverzekeraars door de controleafdeling van de Suo onderworpen aan een kwaliteitstoets. Op basis hiervan oordeelt de externe accountant dat de reviewwerkzaamheden van de Suo na invoering van de single-auditsystematiek voldoen aan de daaraan te stellen eisen.

Oordeel DNB

DNB kan wegens het ontbreken van een daartoe benodigde goedkeurende accountantsverklaring geen totaaloordeel inzake de jaarrekening 2005 van de Suo geven.
Reden hiervoor is dat de accountant van de Suo vanwege onzekerheid omtrent de getrouwheid en de rechtmatigheid van de ingediende schadeopgaven met betrekking tot de gepoolde verzekerden inzake de DBC’s in de accountantsverklaring geen oordeel kan geven over de getrouwheid en de rechtmatigheid van de schadelast over 2005.

Toelichting

De invoering van de DBC-systematiek heeft per 1 januari 2005 geleid tot een gewijzigde controle-systematiek bij ziekenhuizen (en Universitaire Medische Centra (UMC’s)). Hierdoor zijn de ziekenhuizen niet in staat geweest om bestuursverklaringen te verstrekken, danwel niet tijdig te verstrekken of zijn de bestuursverklaringen geclausuleerd verstrekt. Als gevolg hiervan had een groot deel van de externe accountants van de ziekenhuizen problemen met het vaststellen van de rechtmatigheid van de schadebedragen. Dit heeft uiteindelijk weerslag gegeven in de accountantsverklaringen van de accountants van de ziektekostenverzekeraars. Het merendeel kon voor wat betreft de schadeopgaven geen accountantsoordeel geven over de rechtmatigheid van de DBC-schades. Deze onzekerheid kon niet door aanvullende controles van de accountant van Suo worden weggenomen.

DNB is dan ook van oordeel dat door de onzekerheid in de schade van gepoolde verzekerden op basis van de nu voorliggende informatie geen uitspraak mogelijk is of de financiële verwerking van de omslagregeling in overeenstemming met de daarvoor geldende regels is uitgevoerd.

DNB constateert ook dat er over 2005 en 2006 sprake is geweest van overdekking van de ziekenhuizen. Als gevolg hiervan hebben zorgverzekeraars te veel schade gedeclareerd onder omslagregeling. Deze bedragen dienen de zorgverzekeraars terug te betalen aan de Suo. In 2006 heeft al een voorlopige verrekening tussen de zorgverzekeraars en de Suo plaatsgevonden. De verwachting is dat eind 2008 de Nederlandse Zorgautoriteit definitief vaststelt welke bedragen de ziekenhuizen aan welke zorgverzekeraars moeten terugbetalen. Daarmee is de overdekking over 2005 en 2006 afgerond.

Uitvoeringskosten

Ten aanzien van de ontvangsten in de baten en lastenrekening van de uitvoeringskosten is DNB, in overeenstemming met hetgeen de accountant van de Suo daarover zegt, van mening dat de financiële verwerking in overeenstemming met de daarvoor geldende regels is uitgevoerd.

Beëindigingsvoorziening Wtz 1998

In het verslag van bevindingen rapporteert DNB voorts over de beëindigingsvoorziening Wtz 1998. DNB geeft aan dat de hoogte van de voorziening met de verhoging naar aanleiding van de invoering van de DBC’s gezien de hoogte van de maandschades in 2005 en 2006 prudent vastgesteld lijkt te zijn. De maandschades lopen zelfs achter ten aanzien van voorgaande boekjaren. Hier zit echter nog wel een risico dat ziektekostenverzekeraars nog een stuwmeer aan te declareren schades hebben. Met de Suo wordt jaarlijks dit risico geïnventariseerd en nader ingeschat. Baten en lasten in verband met de afwikkeling Wtz worden na 1 januari 2009 ten gunste of ten laste gebracht aan de Algemene Kas van de Ziekenfondswet, na opheffing per 2010 aan ’s Rijks schatkist.

Wet MOOZ

Door de invoering van de Zorgverzekeringswet is het voor het jaar 2005 niet mogelijk de Mooz-omslagbijdrage voor 2005 te heffen. Hierdoor ontstaat een incidenteel tekort in de Algemene Kas van de ziekenfondsverzekering. Dit leidt ertoe dat bij de overdracht van het restvermogen van de Algemene Kas aan ’s Rijks schatkist in 2010, dit restvermogen lager zal zijn dan verwacht.
Op basis van voorlopige cijfers van het CVZ heb ik in overeenstemming met de ministers van Financiën, Economische Zaken en Sociale Zaken en Werkgelegenheid de door de Suo in 2004 te innen MOOZ-omslagbijdrage vastgesteld. De definitieve cijfers van het CVZ hebben geleid tot een aanpassing van dit bedrag, het positieve verschil bedraagt EUR 2,4 miljoen. Normaliter zou dit verschil verrekend worden met de heffing van de MOOZ-omslagbijdrage over het opvolgend jaar in casu 2005. Nu er geen MOOZ-omslagbijdrage geheven wordt over 2005 zal dit bedrag door de Suo worden afgedragen aan de Algemene Kas.

Einde werkzaamheden SUO

In de Invoerings- en aanpassingswet zorgverzekeringswet is bepaald dat de Suo de afwikkeling van de Wtz 1998 zal begeleiden tot 1 januari 2009. Vanaf 2009 wordt deze taak overgenomen door het CVZ. De Suo heeft hiertoe een plan tot beëindiging van werkzaamheden opgesteld. Op dit moment is de verwachting dat de Suo de werkzaamheden in het kader van de Wtz 1998 geheel zal afronden, waardoor de overdracht naar het CVZ beperkt blijft tot een archiefoverdracht.

Conclusie

Het verslag van bevindingen geeft een goed inzicht in het door de DNB uitgeoefende toezicht op de Suo. Ik heb de DNB laten weten met het verslag van bevindingen over het jaar 2005 in te stemmen.

Ik constateer, mede namens mijn ambtgenoten van Economische Zaken en van Financiën, dat de DNB zich van zijn taak als toezichthouder op een correcte manier en met grote inzet heeft gekweten.

Tevens onderschrijf ik de conclusie van DNB dat de Suo de financiële verwerking van de omslagregeling in overeenstemming met de daarvoor geldende regels heeft uitgevoerd.

De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

dr. A. Klink