Grijs op reis. Over mobiliteit van ouderen
Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid
In het huidige publieke debat over vergrijzing is de aandacht voor transportgerelateerde vraagstukken onderbelicht. Er is weinig bekend over het effect van een steeds maar ouder wordende samenleving op de toekomstige mobiliteit in Nederland. In 2020 is een vijfde van de bevolking 65 jaar of ouder. De toekomstige oudere heeft vaker de beschikking over een rijbewijs en een auto, heeft een hoger inkomen en opleidingsniveau en blijft langer gezond en vitaal. Gaan ouderen zich hierdoor in de toekomst anders gedragen en wat betekent dit voor de mobiliteit in Nederland?
In dit rapport wordt op basis van literatuurstudie, analyses van het huidige mobiliteitsgedrag van ouderen en een inschatting van het toekomstige gedrag een antwoord op deze vragen gegeven. De onderzoeksresultaten laten zien dat ouderen bijna de helft van de totale mobiliteitsgroei in Nederland voor hun rekening nemen. Toekomstige ouderen gedragen zich anders dan de ouderen van nu: zij gaan vaker op pad, mijden de ochtendspits en wonen minder vaak in de stad. Deze gedragsveranderingen leiden tot een extra groei van de mobiliteit met bijna 3 procent. Dit zullen vooral meer autokilometers zijn. Het openbaar vervoer blijft in de mobiliteit van ouderen ook in de toekomst een beperkte rol spelen.
Naast een effect op de mobiliteit heeft de vergrijzing invloed op de verkeersveiligheid. Doordat de kwetsbare groep 65-plussers in omvang toeneemt, groeit hun aandeel in de verkeersdoden de komende decennia. De grootste groep slachtoffers valt onder de kwetsbare verkeersdeelnemers: voetgangers, fietsers, brom- en snorfietsers.
Bij deze publicatie is tevens een technische achtergrondrapportage beschikbaar: Application of ALBATROSS to aging and mobility scenarios for the year of 2020.