Conferentie 'Scholen voor morgen - leren van elkaar'
'Ik ga naar huis met een mandje informatie waar ik wat aan heb in mijn school', aldus een van de deelnemers aan de conferentie 'Scholen voor morgen − leren van elkaar' op 19 november 2008 in Utrecht.
De invulling en de uitvoering van de Kwaliteitsagenda Primair Onderwijs stonden centraal tijdens deze conferentie, die was georganiseerd door staatssecretaris Sharon Dijksma en voorzitter Kete Kervezee van de PO-Raad.
Ruim driehonderd mensen uit de sector primair onderwijs hadden gehoor gegeven aan de uitnodiging om mee te denken en informatie uit te wisselen over het verbeteren van de basisvaardigheden taal en rekenen.
De rode draad van de conferentie was 'opbrengstgericht werken' en wat dit betekent voor de onderwijspraktijk in de school en in de groep. Kees Vernooy hield de aanwezigen voor dat er, naast inzet en enthousiasme van de leerkrachten, bewezen 'sleutels' voor succes en betere resultaten zijn: professionele leraren, onderwijskundig leiderschap en meer tijd voor gerichte instructie op maat van de leerling.
In een serie workshops lieten scholen zien hoe zij aan de slag zijn gegaan met de Kwaliteitsagenda PO. De volle breedte van de kwaliteitsagenda en de volle breedte van de sector PO kwamen aan bod: werken met referentieniveaus, opbrengstgericht werken aan meetbare resultaten, taalverbetertrajecten, rekenverbetertrajecten, zeer zwakke scholen, voor- en vroegschoolse educatie en excellentie.
Staatssecretaris Dijksma stelde vast dat we op de goede weg zijn. Er is het afgelopen jaar veel positiefs in gang gezet, er is veel kennis en ervaring opgedaan. Laten we die kennis en ervaring met elkaar delen en zo als het ware een kettingreactie veroorzaken, zo luidde haar boodschap. Op de vragen 'Willen wij de taal- en rekenprestatie verhogen?', 'Kunnen wij de taal- en rekenprestatie verhogen?' en 'Weten we hoe we dat moeten doen?', gaf zij een volmondig 'ja' als antwoord.
De staatssecretaris lanceerde in haar toespraak tevens de subsidieregeling Excellentie, die is bedoeld om ervaring op te doen met projecten om talentvolle leerlingen tot hogere prestaties te brengen. De staatssecretaris sloot af met de oproep om taal en rekenen weer in het centrum van ons universum te plaatsen, de kwaliteit ervan te verbeteren en zo alle kinderen in het basisonderwijs te laten schitteren als sterren.