Zes landen werken samen aan efficiënter luchtverkeer
Het luchtruim van Nederland en omringende landen zal in de toekomst als één luchtruim worden gebruikt. Dit resulteert in efficiënter, meer punctueel en milieuvriendelijker luchtverkeer. België, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg, Nederland en Zwitserland hebben gisteravond een intentieverklaring getekend om een gemeenschappelijk functioneel luchtruimblok (FABEC) op te zetten. Een functioneel luchtruimblok gaat uit van een systeem van luchtverkeersleiding dat niet is gebonden aan landsgrenzen.
In het luchtruim van het FABEC wordt ongeveer 55 procent van alle vluchten in Europa afgehandeld en het omvat de meest complexe luchtverkeersgebieden tussen de drukste luchthavens. Een systeem dat niet aan landsgrenzen gebonden is verhoogt de prestaties van het luchtverkeer. Zo zal er een sterke verbetering ontstaan in termen van veiligheid, effecten op het milieu, capaciteit, kostenefficiëntie, lengte van routes en effectiviteit van militaire missies. In FABEC kan de groei van 50 procent in het luchtverkeersvolume tot 2018 op hetzelfde hoge veiligheidsniveau als vandaag worden afgehandeld. Bovendien worden door de FABEC de vertragingen per vlucht beperkt en wordt de uitstoot per vlucht verminderd. Uit een kosten-batenanalyse blijkt dat er tegen 2025 een potentieel voordeel van 7 miljard euro optreedt voor gebruikers van het luchtruim.
Het Nederlandse luchtruim is te klein om alle wensen van Schiphol, militaire gebruikers, regionale luchthavens en de general aviation te kunnen accommoderen. De bovennationale aanpak geeft kansen om het vliegverkeer van Schiphol verder van de luchthaven (dus over de grens) al te kunnen beïnvloeden voor bijvoorbeeld glijvluchten. Ook komen er meer mogelijkheden voor verdergaande samenwerking op civiel/militair gebied en het instellen van grensoverschrijdende militaire trainingsgebieden.
Om dit alles mogelijk te maken worden verschillende stappen voorgesteld zoals het beter samenwerken van luchtverkeersleidingen. Allereerst zal het grensoverschrijdend luchtruim van de FABEC opnieuw worden ontworpen. Ook zullen de betrokken landen in een staatsverdrag precies uitwerken hoe er binnen de FABEC wordt samengewerkt. De planning de FABEC in 2012 operationeel is. Dit is een belangrijke stap voor de daadwerkelijke implementatie van het Gemeenschappelijk Europees Luchtruim (Single European Sky) dat zich strekt over heel Europa.
Over FABEC (Functional Airspace Block Europe Central)
Het luchtruim van België, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg, Nederland en Zwitserland, gelegen in het hart van Europa, is één van de drukste en meest complexe in de wereld. Het merendeel van de grote Europese luchthavens en de belangrijkste civiele en militaire luchtwegen bevinden zich in dit gebied.
Kenmerken van het FABEC-luchtruim:
- een oppervlakte van 1,7 miljoen km⊃2;
- 5,3 miljoen vluchten per jaar
- 55% van alle Europees luchtverkeer
- een verwachte verkeersgroei van 50% tussen 2005 en 2018