Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Camiel Eurlings, bij de bekendmaking van de plannen voor het project A2 Maastricht

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Beste mensen,

Het is bekend dat ik Maastricht graag aandoe. En helemaal op deze belangrijke dag, waarop de drie plannen voor stad en snelweg voor het project A2 Maastricht worden ontvouwd. Ik ben ontzettend benieuwd wat dat oplevert. Hoe het er in Maastricht straks komt uit te zien, blijft nog een tijdje spannend. Eén ding is nu al zeker: er komt een ijzersterke oplossing voor deze mooie stad en voor het verkeer.

We pakken in het hele land de verkeersproblemen voortvarend aan. We doen grote investeringen om de files te bestrijden op de belangrijkste doorgaande wegen. Daar hoort het project A2 Maastricht bij, een belangrijke route voor het doorgaande verkeer naar België en Duitsland bij.

Dit project heeft een geschiedenis van decennia. Begin jaren 90 werden de eerste plannen voor dit deel van de A2 al gemaakt. Mijn voorgangster heeft uiteindelijk de knoop doorgehakt en besloten dat er een tunnel van twee keer drie rijstroken door Maastricht moest komen.

Maastrichtenaren hebben de naam oog te hebben voor de goede kant van het leven. Ze staan erom bekend dat ze wat overhebben voor kwaliteit. En daarbij past ook de oplossing die er is gekozen voor de A2.

’t Gaat niet op een koopje. De regio draagt 143 miljoen euro bij, het Rijk komt over de brug met 540 miljoen. Dat is niet niks.

Maar het is dan ook voor zes kilometer stedelijke ontwikkeling. Kwaliteit is ook hier het sleutelwoord. Kwaliteit voor de weggebruiker en kwaliteit voor de stad. Kwaliteit is hét criterium bij de keuze tussen de voorstellen die we vandaag voorgeschoteld krijgen.

Beste mensen, Maastricht gaat met de A2 geschiedenis schrijven.
Ik zet nog even op een rij welke oplossingen die tunnel – klaar in 2016 - allemaal biedt:
- Bovenaan staat de doorstroming op de A2 en de bereikbaarheid van Maastricht;
- Ook heel belangrijk is minder overlast, minder luchtvervuiling en meer veiligheid;
- We smeden de stad weer tot één geheel;
- En dat biedt kansen om verder aan de stad te bouwen.

Het project A2 Maastricht is bijzonder, in vele opzichten.
Bijzonder is de manier waarop we met vereende krachten, met de gemeenten Maastricht en Meerssen, de provincie Limburg en natuurlijk met het ministerie van VenW, een integrale aanpak kezen voor het hele gebied.

We voorkomen hier dat de één zich vooral inzet voor de inwoners van Maastricht, de volgende voor automobilisten met haast en een ander opkomt voor het milieu. Dan kom je niet zo snel op één lijn. Hier hebben we met elkaar gekeken hoe we alle belangen kunnen verenigen. Hier staan de neuzen dezelfde kant op.

De markt heeft daar al in een vroeg stadium een rol bij gekregen en ook dat is bijzonder. Veel nadrukkelijker dan we het hier doen kan je de markt er niet bij betrekken.

Anders dan anders is er niet eerst een plan gemaakt om dat vervolgens aan te besteden. Het plan maken en de aanbesteding is hier met elkaar vervlochten. Geen gebaande paden. En betekent dat het soms even zoeken is naar de beste oplossingen. Op die manier doen we hele waardevolle ervaring op voor de toekomst.

Beste mensen,
We werken met elkaar, gemeenten, provincie, Rijk én de markt, aan de beste oplossing voor de mooie stad Maastricht die ons allemaal zo dierbaar is. Vandaag bereiken we een mijlpaal met de presentatie van de drie plannen voor het project A2 Maastricht.

Het leven was al goed in Maastricht; met dit project kan het alleen maar beter worden.
Ik wens u een heel succesvolle dag toe.

Naar boven