De ondertekening van het convenant Meppelerdiepkeersluis
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Zwartsluis is van oudsher een echt havenstadje. Eeuwenlang was het een belangrijke doorvoerhaven van turf. Onder pleziervaarders is Zwartsluis bijzonder populair en Zwartsluis heeft een niet te onderschatten betekenis voor de binnenvaart in deze regio. Jaarlijks passeert maar liefst 2 miljoen ton goederen uw wateren op weg naar Meppel en verder.
Ik zet vandaag mijn handtekening niet alléén onder een nieuwe, veilige schutsluis. Eigenlijk teken ik ook voor florerende binnenhaven, actieve bedrijventerreinen, kortom een gezonde binnenvaart in uw mooie regio.
Dat is iets wat Verkeer en Waterstaat consequent doet: de situatie vanuit een breed perspectief te bekijken, verder dan de infrastructuur alleen. Het gaat niet alleen om een vaarweg, om een sluis. Het gaat ook om de havens, de bedrijventerreinen en de toevoerswegen. Dat is de reden dat ik een speciale regeling voor binnenhavens ben gestart, om decentrale overheden als u te helpen. Te helpen bij het opknappen het geheel van havens, kades en bedrijventerreinen. Want die hebben soms net dat ene zetje nodig om weer op te bloeien.
U vindt ook dat er méér moet gebeuren dan een schutsluis alleen. Daarom belooft u, de decentrale overheden, in deze bestuursovereenkomst om zich op een aantal vlakken extra in te spannen.
Ten eerste maakt u zich sterk om binnenhavens aan de vaarweg Ramspol-Meppel toegankelijk te maken en goed te onderhouden. Zodat ook klasse Va-schepen hier nu en in de toekomst terechtkunnen, want dat wilde u bijzonder graag.
Ten tweede probeert u de bedrijven in de binnenhavens zoveel mogelijk speelruimte te geven om te werken en te groeien.
En tot slot gaat u aan de slag om ‘natte bedrijvigheid’ te enthousiasmeren om de vaarweg Ramspol-Meppel nog meer te gebruiken.
Zo benutten we de kansen die het Nederlandse water ons biedt, bijvoorbeeld voor transport. Tegelijkertijd houden we de veiligheid scherp in de gaten. Water is niet onschuldig, daar is Zwartsluis in het verleden ook getuige van geweest. Overstromingen hebben het prachtige natuurgebied de Wieden gecreëerd. Maar de mensen die hier wonen moeten zich ten allen tijde veilig kunnen voelen. Het gaat om een balans tussen veiligheid, economie en natuur. De nieuwe schutsluis is door schotten extra betrouwbaar. Ik ben blij dat daardoor de veiligheid hier zal verbeteren.
Zoals u weet, dien ik in 2009 namens het kabinet de Deltawet in. Die wet zal de basis vormen voor het Deltaprogramma, waarin we de inhoudelijke aanbevelingen van de commissie Veerman uitwerken. In dat Deltaprogramma zitten nog een aantal keuzes. Eén keus is bijvoorbeeld: met hoeveel centimer verhogen we het IJsselmeerpeil? Een tweede vraag: wat worden onze nieuwe waterveiligheidsnormen? Veerman stelt een tien keer zo hoog veiligheidsniveau voor, maar daarvoor moeten we eerst een goed zicht hebben op de consequenties.
Deze keuzes waar we nog voor staan, zouden gevolgen kunnen hebben voor het precieze ontwerp van de schutsluis. Ik zeg met nadruk: zouden kunnen hebben, maar het is iets dat we scherp in de gaten houden.
Dames en heren,
U bent goed bezig voor uw omgeving. Dat bewijst het feit dat we hier allemaal bij elkaar zijn voor de Meppelerdiepkeersluis. Of liever: de Meppelerdiepschutsluis. We hebben er sámen aan gewerkt. Samen vieren we dit resultaat. Samen kijken we naar de toekomst.
Laten we er voor zorgen dat het vervoer over water en de bedrijvigheid hier in deze regio zich goed kunnen blijven ontwikkelen. Zwartsluis en Meppel zijn en blijven zo havensteden met allure