Antwoorden op kamervragen over geweld tegen ambulancepersoneel

Heeft u kennisgenomen van de vele berichten naar aanleiding van het geweld tegen ambulancepersoneel in Amsterdam-West van woensdagavond 3 september? [1]

Vraag 1

Antwoord 1

Ja

Vraag 2

Wat is er precies gebeurd?

Antwoord 2

Op woensdag 3 september 2008 om ongeveer 17.55 uur is een jongen neergestoken. Er wordt melding gedaan bij de ambulancedienst, die vervolgens binnen 8 minuten ter plaatse is. Enkele minuten later arriveert de politie en het medische traumateam. De politie arriveert iets later dan de ambulance omdat de melding samenvalt met vijf andere spoedeisende incidenten in het betreffende politiedistrict. Vervolgens probeert een groep van 5 a 6 personen, waaronder twee zeer geëmotioneerde broers van het slachtoffer, bij het slachtoffer te komen om van hem te horen wie hem heeft neergestoken. Een ambulancemedewerker roept de groep op om het ambulancepersoneel hun werk te laten doen omdat anders het slachtoffer zal overlijden. De broer van het slachtoffer gaat door met het bedreigen van het ambulancepersoneel en diverse leden van het medisch team. Mede als gevolg van deze dreigementen, opdringen en duwen, wordt het slachtoffer, dat nog niet stabiel is, haastig de ambulance ingedragen.

Vraag 3

Bent u van mening dat dit soort lieden keihard moeten worden aangepakt? Zijn zij inmiddels in hechtenis genomen?

Antwoord 3

Ik deel uw mening. Geweld tegen werknemers met een publieke taak kan niet worden getolereerd. Ik verwijs in dit verband naar mijn programma Veilige Publieke taak. Het programma richt zich op het voorkomen van agressie en geweld tegen werknemers met een publieke taak, het helpen van werkgevers bij het beschermen van hun publieke taak en hun werknemers en het aanpakken van daders. Uitgangspunt bij het laatste is, dat er altijd een reactie volgt als een dader een werknemer met een publieke taak agressief bejegent of geweld aandoet. Dit betekent dat de pakkans moet worden vergroot, zodat de dader verantwoordelijk wordt gesteld voor het agressieve gedrag en daarnaast financieel aansprakelijk wordt gesteld voor de schade die hieruit voortvloeit.

De (strafrechtelijke) verantwoordelijkstelling van verdachten van dit soort delicten is eind 2006 aangescherpt in een strafvorderingsrichtlijn voor geweld (de zogenaamde Polaris-richtlijn). In geval van agressie en geweld tegen werknemers met een publieke taak, maar ook in geval van agressie en geweld tegen andere beroepsbeoefenaren, is de strafeis verdubbeld. Het effect van deze strafvorderingsrichtlijn wordt momenteel geëvalueerd en de resultaten van dit onderzoek zijn naar verwachting eind dit jaar beschikbaar, waarna ik uw Kamer samen met de Minister van Justitie hierover zal berichten.

Er zijn in deze zaak twee betrokkenen aangehouden. Een daarvan is twee dagen later, na overleg met de officier van justitie, heengezonden, de ander is door de rechter-commissaris in bewaring gesteld. Op maandag 22 september 2008 heeft de raadkamer van de rechtbank de door het openbaar ministerie ingediende vordering tot gevangenhouding afgewezen.

Vraag 4

Wat gaat u doen om de afspraken die zijn gemaakt om dit soort zaken te voorkomen gestand te doen? En hoe en op welke wijze heeft u inmiddels uitvoering gegeven aan de motie Çörüz inzake het activeren van een openbaarvervoersverbod?[2]

Antwoord 4

De ministeries van Verkeer en Waterstaat en van Justitie hebben dit jaar het initiatief genomen om de handreiking reis- en verblijfsverboden te actualiseren. Ook mijn ministerie is hierbij betrokken. De Openbaar Vervoerssector heeft aangegeven, in plaats van een herziene handreiking, de voorkeur te geven aan het maken van landelijke afspraken met het OM en de politie ten aanzien van het opleggen en handhaven van reis- en verblijfsverboden in het openbaar vervoer. Het maken van dergelijke afspraken zal naar verwachting in de loop van 2008 plaatsvinden, waarbij de ervaringen in Rotterdam met het OV-verbod op tramlijn 2 zullen worden meegenomen. Daarna zal een herziene en meer operationeel gerichte handreiking in de eerste helft van 2009 worden afgerond.

Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van de leden van De Roon en Agema (beide PVV), ingezonden 5 september 2008, vraagnummer 2008Z01731/2070828920).


[1] O.a. www.Trouw.nl, 4 september 2008: “ambulancepersoneel wil signaal Cohen na bedreiging”.

[2] Motie-Coruz “een OM-richtlijn waarin een openbaarvervoersverbod wordt geactiveerd”, Kamerstuk 28 684, nr. 127, vergaderjaar 2007-2008.