Quick scan kapitaallasten / VAO kapitaallasten

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

CZ/TSZ/2891057

31 oktober 2008

Tijdens het Algemeen Overleg van 22 oktober j.l. over mijn standpunt op het advies van de commissie nadeelcompensatie (Commissie Havermans) heb ik u toegezegd om een quick scan uit te voeren over een aantal onderwerpen dat samenhangt met de financiele positie van ziekenhuizen. Over de resultaten van deze quick scan informeer ik u hierbij. Ook wil ik u informeren over de uitkomst van het kabinetsberaad over twee tijdens het VAO-kapitaallasten ingediende moties. Ik betrek daarbij een brief die de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) mij, mede op verzoek van de vaste commissie, onlangs stuurde. Een copie van die brief voeg ik bij.

Resultaten quick scan.

Op 23 oktober heb ik PricewaterhouseCoopers Accountants N.V. (PCA) benaderd met de vraag deze quick scan uit te voeren. Hiervoor dienden de algemene ziekenhuizen op korte termijn te worden bevraagd op de volgende aspecten:

  • in hoeverre er (spaar) tegoeden bij IJslandse banken, Lehman Brothers of andere gefailleerde banken uitstaan en zo ja voor hoeveel;

  • in hoeverre de ziekenhuizen aandelenpakketten bezitten en, zo ja, hoeveel de waarde ervan was op 1 juli en 22 oktober 2008;

  • hoe groot de (her)financieringsbehoefte is binnen 2 jaar en binnen 5 jaar.

Inmiddels heb ik voor een groot deel van de ziekenhuizen de resultaten van dit onderzoek teruggekoppeld gekregen en hieruit is gebleken dat, volgens opgave van de ziekenhuizen zelf, met betrekking tot de eerste twee vragen er geen ziekenhuizen zijn die (spaar)tegoeden hebben uitstaan bij IJslandse banken, Lehman Brothers of andere gefailleerde banken en dat er geen ziekenhuizen zijn die aandelenpakketten, anders dan in steun- en vriendenstichtingen buiten de collectieve sfeer, bezitten waarvan de waarde sterk is afgenomen. Uit een opgave van de NFU komt hetzelfde beeld over de academische ziekenhuizen naar voren. De aldus verkregen helderheid stelt mij gerust.
Op de resultaten uit de quick scan op het punt van de (her)financieringsbehoefte zal ik terugkomen in de brief die ik tijdens het AO toezegde over de tweede orde effecten van de kredietcrisis. Die brief zal u, conform toezegging, voor het einde van het jaar bereiken.

Terugwerkende kracht overgangsregeling

Tijdens het VAO op 30 oktober jl. is per motie verzocht om de overgangsmaatregel bij de afbouw van de nacalculatie per 1 januari 2009 van toepassing te verklaren voor het hele vanaf dan geldende B-segment. Een belangrijke overweging uit de motie is dat door de aldus aangepaste overgangsregeling sprake zal zijn van een betere voortgang van en inzicht in de onderhandelingen in het B-segment. Die gedachte spreekt mij aan. De NVB sluit zich hierbij aan als een dergelijke aangepaste vormgeving van de overgangsregeling bijdraagt aan een voortvarende implementatie van integrale prestatiebekostiging met medewerking van ziekenhuizen en verzekeraars.
Tegen deze achtergrond heb ik besloten de motie te zullen uitvoeren.

Immatriele vaste activa

Tijdens genoemd VAO is, per motie, gevraagd om op het punt van de immatriële vaste activa een gelijk speelveld tussen ziekenhuizen te creeren. Uitvoering van de motie betekent de facto, versnelde afschrijving van de immatriele vaste activa voorzover die nu nog in de jaarrekeningen van ziekenhuizen te vinden zijn. In het verlengde van de besluitvorming over de voorjaarsnota zal ik u graag nader berichten over de varianten van oplossingsrichtingen en of zich daarbij mogelijkheden voor oplossingen aftekenen.

De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

dr. A. Klink