Meer voorlichting over seksualiteit
Staatssecretaris Bussemaker heeft besloten jaarlijks 800.000 euro extra ter beschikking te stellen voor voorlichtingactiviteiten over seksualiteit.
Het doel van deze leefstijlcampagne is jongeren weerbaar en competent te maken als het gaat om relaties en seksualiteit en het voorkomen van problemen, zoals seksuele dwang en ongewenste zwangerschap
Op basis van goede informatie moeten jongeren zelf hun keuzes maken als het gaat om seksualiteit. De huidige veiligvrijencampagne, gericht op het voorkomen van seksueel overdraagbare aandoeningen (soa), blijft bestaan. Het extra budget is bedoeld als een aanvulling op deze campagne, zodat ook andere onderwerpen aan de orde kunnen komen.
Meer aandacht voor wensen en grenzen
Ieder jaar worden zo'n 200.000 jongeren voor het eerst seksueel actief. Uit het onderzoek 'Seks onder je 25e' blijkt dat bepaalde jongeren niet alleen problemen hebben met soa, maar ook met anticonceptie en seksuele dwang. Meer aandacht is nodig voor wensen en grenzen ten aanzien van seksualiteit. Wanneer zeg je 'nee' tegen seks en hoe bespreek je dat wat je wel en niet wil met je partner?
Voorlichting van groot belang
Voorlichting hierover is van groot belang. Ouders hebben hierbij een belangrijke rol, maar ook scholen en GGD'en houden zich bezig met seksuele vorming. Leefstijlcampagnes ondersteunen hen hierbij.
Een leefstijlcampagne is een landelijk uitvoeringsprogramma met lokale activiteiten (bijvoorbeeld voorlichting georganiseerd door een GGD) en een nationale massamediale component. Een campagne wordt ontwikkeld in samenwerking met de doelgroep (in dit geval jongeren die starten met relaties, intimiteit en seksualiteit).
Bij het ontwikkelen van de nieuwe campagne zullen de Rutgers Nisso Groep en Soa Aids Nederland worden gevraagd een rol spelen. In 2009 start ZonMw (de coördinator van leefstijlcampagnes op het gebied van gezondheid) met de voorbereidingen voor de nieuwe campagne. In 2010 zal de campagne van start gaan.