Opening het kruispunt Zalkerbroek
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Mag ik uw allereerst mijn hartelijke complimenten geven. De N50 is hard op weg om een bijzonder veilige corridor te worden. Met de A50 en de N50 rij je in een doorgaande lijn van Brabant zo de polder in.
In november 2006 was mijn voorgangster, mevrouw Peijs in de regio. Ze opende dit opgeknapte stuk N50, van Hattemerbroek naar Kampen-Zuid. Niet zomaar een weg met wat nieuw asfalt, maar een unieke constructie voor Nederland. De driestrooksweg, waarbij de weghelften afwisselend een rijstrook erbij hebben, is goed voor de doorstroming en de veiligheid. In 2005 vielen er nog 5 doden op N50, na de herinrichting kwamen op dit stuk geen dodelijke ongelukken meer voor.
Het aantal ernstige ongelukken nam af, maar het aantal gevallen blikschade nam fors toe. Dat bleek gelijk na de openstelling en dan krab je je wel even achter de oren. Uit de evaluatie van RWS bleek dat én ritsen, én een snelheidsverlaging én verkeerslichten voor een verwarrende situatie zorgden, hier bij Zalkerbroek. Met als gevolg: meer blikschade. Nu bestaat ook ná de verkeerslichten de weg in beide richtingen uit twee rijbanen. Dat maakt het geheel overzichtelijker en er worden minder handelingen tegelijk gevraagd van de bestuurders.
Bij de evaluatie en oplossing heeft Rijkswaterstaat de automobilisten intensief betrokken . Ik ben er trots op dat mijn uitvoeringsorganisatie zo in het veld staat: actief luisterend naar de gebruikers van onze infrastructuur, en op hun wensen inspelend. Zo moet het. RWS met zijn professionele blik. De automobilist met zijn praktijkervaring. Die twee moeten nauw met elkaar in contact staan.
Beste mensen,
Ik besef dat de N50 cruciaal is voor uw regio. Ik kijk dan ook graag met u naar het grotere geheel, over het kruispunt heen. Door dat voortdurend te blijven doen werken we samen aan een sterk netwerk. En ik moet zeggen, het is over het algemeen een plezier om samen met u de verkeer- en vervoerproblemen in kaart te brengen en op te lossen. De Hanzelijn, IJsseldelta, de A28 Hattemerbroek-Zwolle-Meppel, we kunnen overal constructief over praten.
Twee weken geleden heb ik de Mobiliteitsaanpak gepresenteerd. De kern daarvan is dat we werken aan een robuust en samenhangend vervoerssysteem dat mensen alternatieven biedt en dat zorgt voor een betere doorstroming. Daarom is het mijn ambitie om de N-wegen in Nederland een serieuze boost te geven. Een volwaardig N-wegennetwerk náást het snelwegennetwerk. U zult zeggen ‘waarom staat onze N50 dan niet in die aanpak’. De N50 wordt inderdaad niet als knelpunt beschouwd en dat is juíst positief. Deze weg kan de toenemende mobiliteitsdruk aan. Er kan sneller en veiliger gereden worden. Als veilige vervoerscorridor is de N50 een voorbeeld voor andere wegen. De N50 is nu al een steunpilaar onder een robuust N-netwerk in de regio en dat zal in de toekomst zo blijven. Want hier is de laatse jaren stapsgewijs al veel gebeurd en er staat nog het nodige op het programma.
Vorige week heb ik in goed bestuurlijk overleg met Flevoland overeenstemming bereikt over een 2x2 autoweg van Ens tot Emmeloord. We hebben samen in het alternatieve pakket ZZL geld beschikbaar gesteld voor een betere aansluiting van het Noorden op Midden-Nederland. Dat er daarvan nu 10 miljoen naar Ens-Emmeloord gaat, laat zien dat het alternatieve pakket direct resultaat oplevert. U kent me, ik hou graag de vaart er in. Het plan is dan ook om voor het eind van het jaar met een ontwerp tracé besluit te komen.
Ook is er afgelopen donderdag overeensteming bereikt over Kampen-Kampen-Zuid. Ik heb hiervoor 15 miljoen toegezegd. Het pijnpunt zit hem hier vooral in de verkeersveiligheid. Dat is wellicht met extra capaciteit op te lossen, dus ik hoop dat er snel een stevig ontwerp ligt.
Het mag duidelijk zijn: Kampenaren en hun buren hebben de laatste werkzaamheden nog niet gezien.
Het traject Ramspol-Ens staat al stevig in de steigers. Nu is Ramspol – Ens nog een stuk weg met een aantal forse minpunten: smal, snel en langzaam verkeer rijden door elkaar, meerdere kruispunten en een brug die regelmatig openstaat. Tot Ramspol en ná Ens liggen er al mooie stukken weg, die voldoen aan de eisen van de tijd, dus we maken graag de aansluiting compleet.
Daarvoor pakken we in 2010 de weg op en verleggen ‘m. We gaan van 2x1 naar 2x2 rijstroken. De brug over het Zwarte Water gaat maar liefst dertien meter hoger de lucht in. Die dertien meter heeft u zoals u weet te danken aan de heren Van Hijum en Hofstra. Maar zowel voor schepen als voor wegverkeer is die brug fantastisch nieuws, ze ondervinden minder hinder van elkaar.
Een ander project dat goed vordert, is de Hanzelijn. De laatste ontbrekende schakel in het Nederlandse spoorwegennet tekenen we eindelijk op de kaart in. Straks reis je in een half uur van Zwolle naar Lelystad. Dat biedt weer allerlei mogelijkheden voor de doorgaande verbindingen. Hier bij Kampen wordt al stevig gewerkt aan het nieuwe station Kampen-Zuid. En tegelijk met dit kruispunt wordt er aan het viaduct gebouwd, waarmee de Hanzelijn veilig de N50 kan kruisen. Daarbij anticipeer ik op een eventuele ombouw van de N50 naar de A50. Hier zie ik nu geen aanleiding toe, maar ik gooi de deur niet dicht. Toekomstvast bouwen, noemen we dat.
Dames en heren,
Het doet me ontzettend goed om te zien dat het niet alleen maar woorden en geen daden is in Nederland. Dat er zoveel mensen zijn die keihard werken aan goede en veilige bereikbaarheid en mobiliteit, zoals in uw regio.
Vandaag vieren we dat we weer een stukje dichterbij een heuse N50 corridor zijn. Een weg ingebed in het landschap, goed toegankelijk, goed aansluitend en veilig. De reconstructie van Zalkerbroek is daarin misschien een klein onderdeel, maar het is weer een stap dichterbij vlot en veilig van Eindhoven naar Emmeloord.
Van harte gefeliciteerd.