Startbijeenkomst Krachtig Meesterschap
In de Van Nellefabriek in Rotterdam vond op 30 oktober de startbijeenkomst 'Krachtig Meesterschap' plaats.
'Krachtig Meesterschap' is de titel van de kwaliteitsagenda die staatssecretaris Marja van Bijsterveldt onlangs presenteerde voor meer en beter opgeleide leraren. De bijeenkomst voor studenten, lerarenopleidingen en het onderwijsveld was bedoeld om alle partijen te informeren over de praktische effecten van 'Krachtig Meesterschap'. Van Bijsterveldt maakte eerder bekend ruim 100 miljoen beschikbaar te stellen om de kwaliteit van de lerarenopleidingen te versterken en de instroom in de opleidingen te vergroten.
In de kwaliteitsagenda staan drie speerpunten gedefinieerd die zijn voorzien van een aantal maatregelen.
De basis op orde: versterking kwaliteit lerarenopleidingen
De kwaliteit van de lerarenopleidingen moet boven elke twijfel verheven zijn. Daarom worden duidelijke eisen gesteld aan in- en uitstroomniveau van lerarenopleidingen en aan de toetsing ervan. Hiertoe ontwikkelen de opleidingen in overleg met het desbetreffende onderwijsveld een gezamenlijke kennisbasis, eindtermen en examens. Studenten die de lerarenopleiding binnenkomen, moeten in principe in staat zijn een opleiding met succes af te sluiten. Met name mbo-ers vormen een kwetsbare groep. Om het instroomniveau van studenten te vergroten komen er intakegesprekken zodat achterstanden zo snel mogelijk worden weggewerkt. Het wegwerken van achterstanden door middel van een summercourse voorafgaand aan de opleiding, zal tijdelijk worden ondersteund vanuit het ministerie. Daarnaast zet Van Bijsterveldt in op een structurele verbetering van het taal- en rekenniveau door de invoering van doorlopende leerlijnen taal en rekenen.
Studenten moeten met zo min mogelijk achterstand aan een lerarenopleiding starten. Daarom komt er op korte termijn een onderzoek naar een verplicht vakkenpakket in de vooropleiding in met name het mbo. Opleiden in de school (onderwijspersoneel op de -toekomstige- werkplek opleiden) wordt structureel verankerd in het onderwijsstelsel. Doelstelling is om het aantal studenten dat een duale opleiding volgt te verdubbelen in 2011. Daarbij wordt een keurmerk ontwikkeld voor opleidingsscholen, dat tevens een voorwaarde wordt voor extra financiering.
Grotere kweekvijver: meer academici
Het enorme lerarenpotentieel binnen de universiteiten wordt beter benut door universitaire bachelors vroegtijdig tijdens de studie de mogelijkheid te bieden een educatieve minor te volgen. Hiermee kunnen academici sneller een gedeeltelijke tweedegraads bevoegdheid krijgen en aan de slag voor de klas. Afgestudeerde bachelors kunnen in een latere fase eventueel doorstromen naar een educatieve master om een eerstegraads bevoegdheid te halen. Ook kunnen studenten tijdens een reguliere master naast hun studie, in plaats van de gebruikelijke bijbanen in kroeg of supermarkt, aan de slag in het onderwijs, mits ze hun bachelor mét educatieve minor succesvol hebben afgerond.
Experimenten op het gebied van excellentie worden gestimuleerd. In dat kader wordt bijvoorbeeld 1 miljoen euro geïnvesteerd in de ontwikkeling van de universitaire pabo in Utrecht. Staatssecretaris Van Bijsterveldt wil toe naar projecten waarbij uitblinkende studenten aan het begin van hun carrière een aantal jaren lesgeven voordat zij een baan krijgen bij een groot bedrijf. Op dit moment wordt hierover overleg gevoerd met een aantal grote bedrijven en VNO-NCW.
Differentiatie in opleiding en beroep
Om voldoende goed opgeleide leraren te krijgen, zijn niet alleen goede lerarenopleidingen nodig, maar ook een aantrekkelijk beroepsperspectief. Er wordt een appèl gedaan op scholen om na te denken over de schoolorganisatie van de toekomst. Hierin is meer ruimte voor doorgroei en inzet van onderwijsassistenten, associate degree afgestudeerden tot en met bevoegde docenten. Daarnaast vraagt Van Bijsterveldt advies aan de nieuwe Stichting van het Onderwijs i.o. over de wenselijkheid en eventuele vormgeving van smallere kwalificaties (splitsing jonger en ouder kind in het basisonderwijs en splitsing algemeen vormend en beroepsonderwijs).