Toespraak bij het bezoek aan MSD BV
Toespraak van M.J.A. van der Hoeven, Minister van Economische Zaken, bij het bezoek aan MSD BV, Haarlem 29 oktober 2008
Dames en heren,
"Genezen is een kwestie van tijd, maar ook van gelegenheid"
De oude Hippocrates had gelijk. Genezen kost tijd. Dat geldt voor de patiënt, maar net zo goed voor de farmaceut. Geneesmiddelen ontwikkelen vergt een lange adem. Dat weet u als geen ander. Uw vermogen om vol te houden, om te blijven geloven in uw producten en deze almaar verder te verfijnen, is een belangrijke factor in uw succes, daar ben ik van overtuigd.
U zult zich ook wel herkennen in het tweede deel van Hippocrates' uitspraak. Genezen als iets waarvoor gelegenheid moet zijn, waarvoor je ruimte moet krijgen.
Ook hier is de vergelijking met de farmaceutische industrie snel gemaakt. Om werkelijk innovatief te zijn kunt U niet zonder een stimulerende omgeving. Ik denk dan aan een wetenschappelijk klimaat dat samenwerking bevordert en investeringen aantrekt. Roland Lageveen heeft daar net over gesproken. Minstens zo belangrijk is een gunstig vestigings- en investeringsklimaat. Daar wil ik zo dadelijk iets over zeggen.
Maar eerst nog even een kanttekening. Want gelegenheid geboden krijgen is op zichzelf natuurlijk mooi, maar het is niet genoeg. Je moet er wel zelf wat van maken! En dat is precies wat MSD ons leert: kansen grijpen. Iets moois neerzetten. Binnen Europa uitblinken op farmaciegebied. Bijvoorbeeld door een nieuwe productielijn neer te zetten.
MSD helpt ook Nederland op de kaart te zetten. De wereldkaart wel te verstaan. We staan hier vandaag in het centrum van een distributienetwerk dat naar de verste uithoeken van deze aardbol reikt. 80% van de medicijnen die hier van de band af rolt gaat naar het buitenland. U laat zien wat Nederland voor internationale bedrijven kan betekenen. Wat Nederland te bieden heeft op het gebied van infrastructuur en hoogwaardig personeel. Kortom, welke kansen hier voor het grijpen liggen voor high tech ondernemerschap.
Maar ook andersom. MSD laat op haar beurt prachtig zien wat een internationaal bedrijf voor Nederland als vestigingsland kan betekenen.
Met een vestiging in Nederland maakte uw moederbedrijf Merck & Co. zijn entree in Europa. U heeft ervoor gekozen een nieuwe state-of-the-art productielijn in de Haarlemse Waarderpolder te ontwikkelen. Dat is een waardevolle stap, allereerst voor uw directe omgeving.
MSD is een begrip in Haarlem en omgeving. U bent hier al meer dan vijftig jaar gevestigd en biedt werk aan zo'n 900 mensen. De meeste van uw werknemers komen uit de buurt en u toont zich als bedrijf betrokken bij uw omgeving. U betrekt ook uw leveranciers bij de goede doelen die u ondersteunt. Dat zorgt voor een uitstralingseffect en het zegt iets over het soort bedrijf dat u wilt zijn.
Het is goed om te zien hoe u zich inzet om de kwaliteit van leven in minder ontwikkelde landen te vergroten door gratis medicijnen te verstrekken, bijvoorbeeld tegen rivierblindheid.
Terug naar het hier en nu.
Het grote belang van bedrijven als MSD in de regio ligt naar mijn idee ook in het perspectief dat zij bieden. En dat perspectief is bij uitstek internationaal. Internationale bedrijven kunnen een regio als het ware boven de regio uittillen. Regionale versterking moet de internationale concurrentiekracht van Nederland ten goede komen. Dat is waar het mij ook om te doen is.
We moeten boven de middelmaat zien uit te stijgen om in deze global economy vooruit te komen. Economische groei is op dit moment bepaald geen vanzelfsprekendheid. We zullen er dus hard aan moeten trekken om onze internationale toppositie vast te houden.
Onlangs bleek uit onderzoek dat Nederland nog altijd een aantrekkelijke vestigingsplaats is voor de hoofdkantoren van internationale bedrijven. Maar we moeten goed opletten dat dit ook zo blijft. We moeten bereikbaar blijven, we moeten betaalbaar blijven en we moeten niet in de laatste plaats ook gastvrij blijven. Het moet buitenlandse bedrijven en investeerders niet te moeilijk worden gemaakt met allerlei ingewikkelde regelgeving, bijvoorbeeld. Daar maak ik me sterk voor.
We hebben internationale bedrijven nodig om te kunnen excelleren. Succes hangt af van de mate waarin het je lukt om innovatief te werk te gaan. Zo is het nu eenmaal. En juist wereldleiders als MSD kunnen helpen ons innovatieve vermogen te versterken.
Innovatie is gebaat bij samenwerking, over de grenzen heen. Tussen onderwijsinstellingen onderling, tussen overheid en bedrijfsleven, tussen bedrijfsleven en onderzoeksinstituten en ga zo maar door.
Op dit moment werken we er keihard aan om Nederland op het gebied van Life Sciences en Gezondheid tot internationale hotspot te maken.
Onderzoekstalent verzamelt zich onder andere in het Top Institute Pharma. Een speciaal Innovatieprogramma op het terrein van Life Sciences en Gezondheid - de heer Lageveen is hier woordvoerder van geweest - met publiekprivate samenwerking als uitgangspunt, wijst ons de weg vooruit. En de ambities liegen er niet om:
- We streven naar een verdubbeling van de omzet van de sector binnen 10 jaar (van 15 naar 30 miljard);
- We streven naar een verdubbeling van het aantal medische Life Sciences bedrijven dat Research & Development doet en
- we streven maar meer producten in de klinische pijplijn, van onderzoek naar patiënt dus.
Dat is nogal wat. Maar we hebben alle reden tot optimisme. Zolang hoogwaardige onderzoeksinstituten en innovatieve farmaceutische bedrijven zich in Nederland maar thuis blijven voelen.
Ik wil u alle succes wensen met uw nieuwe productielijn en aanmoedigen de grenzen van ons innovatievermogen verder te blijven verkennen. Zo creëren we gelegenheid voor preventie, genezing, en - ter aanvulling op Hippocrates - economische groei.
Dank u voor uw aandacht.