Opening van de Zuiderzeehaven in Kampen
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Allereerst wil ik u allen hartelijk feliciteren met de oplevering van de Zuiderzeehaven! Het gebeurt niet vaak meer dat er in Nederland zo’n grote goederenhaven wordt aangelegd.
Ook de samenwerking tussen regionale overheden en bedrijven - die aan deze oplevering voorafging - is uniek. Zwolle en Kampen hebben zich – als twee zustersteden die zich van oudsher verbonden weten met de Zuiderzee – samen sterk gemaakt voor dit project en zorgen er samen voor dat de hele regio ervan profiteert.
De Zuiderzeehaven is een belangrijk logistiek knooppunt voor het oosten van het land. Een snijpunt van weg- en waterverbindingen. Het eindpunt van grote goederenstromen vanuit zee. En het beginpunt van kleinere goederenstromen die over de Gelderse IJssel het achterland bedienen.
We hebben in Nederland een rijk netwerk van kanalen en rivieren. Ook hebben we – met zo´n vijfduizend schepen - de grootste binnenvaartvloot van Europa. Maar voor een bloeiende binnenvaartsector is meer nodig dan schepen en vaarwegen. Het is minstens zo belangrijk dat wij goederen kunnen overslaan en dat wij watergebonden bedrijven – zoals voor zand, grind of overslag - hebben. En dàt is precies de functie van de Zuiderzeehaven en haar bedrijventerrein.
Ik vind het van groot belang dat we de mogelijkheden van onze binnenvaartsector blijven uitbreiden. Binnenvaart is immers de meest milieuvriendelijke manier van goederenvervoer. Een binnenvaartschip is ongeveer driemaal efficiënter in het energieverbruik dan vrachtauto’s met dezelfde lading. De CO2-uitstoot van de binnenvaart is slechts 5 procent van de gehele transportsector in Nederland, terwijl 42 procent van de goederen binnen ons land met schepen wordt vervoerd wordt.
Groei is dus belangrijk. Maar we willen wel op een veilige manier groeien. Onze binnenvaart is veilig. Er gebeuren relatief weinig grote ongelukken met binnenvaartschepen. Maar àls er iets mis gaat, kunnen de gevolgen groot zijn. Mensen kunnen in gevaar komen, de lading gaat verloren, het schip loopt grote schade op en vaarwegen raken geblokkeerd.
In 2006 ging het mis en kantelde er een containerschip. Dit was voor de Inspectie Verkeer en Waterstaat de aanleiding om te onderzoeken wat er mis ging en wat er beter kan. Het blijkt dat containerschippers niet altijd voor vertrek berekenen hoe stabiel hun schip met containervracht is. Dat is wel noodzakelijk.
Mijn inspectie gaat schippers en handhavers – zoals de politie – informeren dat het erg belangrijk is om deze berekening wél te maken. Ook leggen wij uit hoe de berekening gemaakt moet worden. Dit doen wij onder meer tijdens voorlichtingbijeenkomsten voor brancheorganisaties van de binnenvaart. We sporen deze organisaties aan om de informatie aan hun leden – de schippers – door te geven.
Zo blijven wij allemaal werken aan een veilige, duurzame en innovatieve binnenvaartsector. Ik vanuit Den Haag, en u vanuit de regio.
Vandaag vieren we dat u hier in Overijssel een belangrijke stap zet. De Zuiderzeehaven wordt opgeleverd, ook al is zij met haar bedrijventerrein nog volop in ontwikkeling.
Deze mijlpaal verdient het om symbolisch zichtbaar te worden voor ons allemaal. Graag nodig ik met behulp van deze scheepstoeter drie heren uit om naar voren te komen. De heer Kok levert de haven namens de aannemer en de uitvoeringsorganisatie 3D officieel op aan directeur Duin van de Ontwikkelingsmaatschappij Zuiderzeehaven. Deze vertrouwt de haven op zijn beurt weer toe aan wethouder Markusse van de gemeente Kampen.