Eurlings pakt dóór met Randstad Urgent
“De vernieuwende aanpak van Randstad Urgent werkt. De bestuurders die aan het programma meedoen hebben de besluiten genomen die ze beloofd hebben, er zit tempo in de Randstad-projecten, maar we zijn er nog niet”, aldus minister Eurlings, coördinerend minister voor de Randstad.
Op de jaarlijkse bestuurdersconferentie van Randstad Urgent in Rotterdam legde Eurlings de lat vandaag hoog: “We voeren de druk op de bestuurders om te presteren op. Om Randstad Urgent effectief te houden wordt in oktober 2009 bekeken of er projecten zijn die de mijlpalen niet hebben gehaald, waar het wel had gekund. Deze projecten vallen vervolgens buiten het programma.’’
Vorig jaar hebben zo’n 40 bestuurders hun commitment gegeven aan de uitvoering van het kabinetsprogramma Randstad uit het regeerakkoord. Hieronder bevonden zich coördinerend bewindsman Eurlings, de ministers Cramer, Van der Hoeven, Verburg en Plasterk, staatssecretaris Huizinga en tal van gedeputeerden en wethouders. De bestuurders hebben hun handtekening gezet onder 35 projecten die ervoor moeten zorgen dat de Randstad een internationaal economisch aantrekkelijke topregio blijft waarin het prettig is om te wonen en te werken. Met Randstad Urgent zetten rijk en regio de schouders eronder om de problemen in de Randstad aan te pakken. Tempo in het nemen van besluiten verhogen en knopen doorhakken, daar gaat het om
Het afgelopen jaar zijn alle besluiten genomen die op het programma stonden. Een aantal bepaald niet zonder slag of stoot. Randstad Urgent werkt dus als een stok achter de deur. Er zijn besluiten genomen in een reeks concrete projecten, waaronder Stadshavens Rotterdam, OV tussen Schiphol en Lelystad, de wegverbreding Schiphol-Amsterdam-Almere, de verbreding van de A15 tussen Maasvlakte en Vaanplein, de aanpak van de Zwakke Schakels langs de kust, het Trekvliettracé in Den Haag, de spoortunnel Delft en transitie van de Greenports. Ook is begonnen met de daadwerkelijke uitvoering. De aanleg van de Maasvlakte en de verbreding van de A12 zijn gestart, de kustversterking is aan de gang en de bouw van de spoortunnel onder Delft begint na de jaarwisseling. Verder is met de Structuurvisie Randstad 2040 die in september is gepresenteerd een lange termijn kader vastgesteld voor de verdere ontwikkeling van de Randstad.
Het programma Randstad Urgent is ook ‘ververst’ tijdens de conferentie in Rotterdam. Kustversterking is een van de projecten die vanwege behaald resultaat zonder Randstad Urgent verder kan. Nieuwe projecten zijn: Holland Rijnland (het gebied rondom de nieuwbouwlocatie Valkenburg) en de Rotterdamse Ruit (de bereikbaarheid van het havengebied). Rijk en regio gaan in deze projecten werken in de geest van de commissie-Elverding: breed verkennen en daarna in rap tempo dóórpakken. Om de besluitvorming over de ontwikkeling van de dubbelstad Almere-Amsterdam te stroomlijnen gaat Randstad Urgent ook daar op die manier te werk. In november stuurt minister Eurlings het eerste jaarverslag van Randstad Urgent naar de Tweede Kamer.