Nederlandse concurrentiekracht: veilig, duurzaam en innovatief
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Waarin ligt de kracht van Nederland? Daarover heeft u vandaag met elkaar gesproken. Naar voren kwam dat onze kracht ligt in de combinatie van drie factoren:
- We zijn een toonaangevende economie, met slimme en creatieve ondernemers die over de hele wereld actief zijn.
- We hebben een bijzondere naam op het gebied van duurzaamheid. Juist omdat we hier met zestien miljoen mensen op een klein gebied bij elkaar leven, heeft Nederland van oudsher geleerd ontwikkeling en duurzaamheid hand in hand te laten gaan.
- En we hebben een goede naam op het gebied van veiligheid. Dat merk ik op mijn eigen terrein bijvoorbeeld; het waterbeheer. Niet voor niets weet men vanuit de hele wereld Nederland te vinden als het gaat om kennis over bescherming tegen het water.
Kracht, concurrentiekracht bestaat uit de combinatie van die drie factoren: economie, duurzaamheid, veiligheid. Die combinatie maakt ons sterk op het wereldtoneel.
In dat kader heeft u het vandaag concreet gehad over de volgende thema’s:
‘Kunnen we ons in de toekomst verplaatsen in een auto die geen schadelijke stoffen uitstoot?’
Dat kan! Nederland heeft op dit gebied veel kennis. Als wij onze kennis internationaal inzetten, kunnen we de invoering van zo’n auto versnellen.
‘Welke invloed bereikbaarheid voor onze concurrentiepositie?’
'Deze invloed is uiteraard groot. Dankzij onze mainports hebben wij een sterke positie, maar we moeten wèl blijven investeren.
‘Hoe zorgen we voor een eerlijke handhaving van Europese transportregels?’
Door bedrijven die goederen volgens de regels vervoeren, minder te controleren. En bedrijven die regels naast zich neer leggen, scherper in de gaten te houden. In Nederland doen we dit al; we zouden graag zien dat andere Europese landen dit systeem van ons overnemen.
‘Is Nederland het Silicon Valley voor Deltatechnologie?’
Wie zich verdiept in wat Nederland in haar mars heeft, antwoordt: ja!
‘Welke consequenties heeft globalisering voor onze vervoerssector?’
De vraag naar transport neemt toe, en er valt dus meer te vervoeren. Daardoor wordt de Nederlandse kennis van transport en logistiek steeds belangrijker.
Alles overziend, kunnen we zeggen: Nederland is veilig, duurzaam en innovatief als het gaat om logistiek en water. Dàt is ons handelsmerk en dàt is wat wij andere landen te bieden hebben.
Dat onze deltatechnologie wereldwijd in de aandacht staat, heb ik zelf ervaren. Zo bezocht ik eerder dit jaar China met een delegatie. We maakten verschillende afspraken over de uitwisseling van waterkennis. Hiermee bedoel ik kennis van waterbeheer, klimaatverandering en binnenvaart.
Ook in de Verenigde Staten bestaat grote belangstelling voor Nederland omdat we hier massaal onder de zeespiegel wonen. Na de ramp in New Orleans kwamen Amerikaanse delegaties kijken hoe wij dat hebben geregeld. Zij namen de Nederlandse Deltawerken als voorbeeld voor de kustversterking van Louisiana.
Nederlandse bedrijven zoals Royal Haskoning, Fugro en Arcadis leveren belangrijke bijdragen aan de dijkverzwaring rond New Orleans. Tijdens mij eigen werkbezoek aan deze stad, zag ik hoe belangrijk de Nederlandse bijdrage aan deze regio is.
Nederland is dus veilig, duurzaam en innovatief. Maar betekent dit dat we klaar zijn voor de toekomst? Het antwoord is: ‘Nee, er is nog veel te doen’. Want nog steeds stoten we te veel broeikasgassen uit.
Bovendien is onze waterhuishouding nog niet klaar voor de gevolgen van klimaatverandering. Het kabinet maakt een plan om het Nederlandse waterbeheer aan te passen. Ik presenteer dit Nationaal Waterplan begin volgend jaar.
Dames en heren,
Nederland is dus een sterk merk, en onze buitenlandse vertegenwoordigers zijn onze reclame. U maakt de weg vrij voor internationale uitwisseling van kennis en innovaties. U begeleidt het Nederlandse bedrijfsleven bij de zoektocht naar buitenlandse orders. En u helpt onze naam als land van veilige en duurzame innovaties hoog te houden.
Als u terugkeert naar uw werk in binnen- of buitenland, neem dan de volgende gedachte met u mee: we mogen trots zijn op onze innovatieve kracht, duurzame oplossingen en veilige infrastructuur.
Ik wil u vragen om te blijven zoeken naar kansen voor internationale samenwerking, zodat ons merk steeds zichtbaarder wordt in de rest van de wereld. Laten we ons kleine land samen groots op de kaart zetten.
Dank voor uw komst en dank voor uw aandacht.