Persconferentie mobiliteitsaanpak

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

De kracht, dames en heren, van de MobiliteitsAanpak zit in de som der delen. We investeren in de weg, we investeren in het openbaar vervoer, we investeren in vaarwegen en in fietspaden. Niet afzonderlijk, maar in samenhang. Juist de samenhang voorkomt dat we vastlopen, dat we te laat komen en dat we door al die verstoppingen het milieu veel zwaarder belasten dan nodig is.

De eerste tijd ervaren de gebruikers het wellicht nog als plaatselijke verbeteringen. Begrijpelijk. In de loop der jaren zal steeds beter zichtbaar en vooral mérkbaar worden dat alle investeringen, alle werkzaamheden bij elkaar leiden tot een krachtig geheel. Een geheel dat ten goede komt aan de reiziger, aan het milieu en aan de economie.

De minister heeft zojuist de investeringen in wegen, spoor en mobiliteitsmanagement toegelicht. Ik breng voor u in kaart wat we doen op het gebied van regionaal openbaar vervoer, de binnenvaart, reisinformatie en de fiets. Nogmaals: zie het als facetten van het totaal, waarmee Nederland comfortabel en duurzaam zijn bestemming bereikt. Een totaal waarbij reizigers daadwerkelijk een keuze hebben om van A naar B te komen.

Regionaal OV
Het regionaal openbaar vervoer biedt – al dan niet in aansluiting op de trein - een goed alternatief voor de auto. We zijn bewust selectief. Als ik het budget dat er is, laat uitvloeien over het hele land, dan zal het verdampen. Daarom heb ik me geconcentreerd op de plekken in het land waar het OV ’t hardst nodig is en het meeste oplevert – dat is in en rond de grote steden.

Samen met de regio’s hebben we in totaal een miljard beschikbaar om de capaciteit te vergroten, de frequentie te verhogen en te zorgen dat er ontbrekende verbindingen aan de randen van de steden (zogenoemde tangenten) komen. Met dat laatste ontsluiten we nieuwe woon- en werkgebieden aan de stadsranden.

Op de kaart ziet u de elf regio’s – van Groningen tot Limburg – waar ik sámen met regionale bestuurders aan de slag ga.
· In het Noorden gaat het bijvoorbeeld om de bustangent van Groningen-Zernike naar het Martiniziekenhuis, via het transferium Hoogkerk. En om frequentieverhoging van de bus tussen Assen en Groningen.
· In het Oosten van het land gaat het onder meer om uitbreiding van het stadsnet in Zwolle en om de ‘Rijn-Waal-Sprinter’ op de HOV-as tussen Arnhem en Nijmegen.
· In het Zuiden werken we bijvoorbeeld aan de tram van Maastricht naar Hasselt en aan frequentieverhoging op de verbinding Tilburg – Waalwijk – Den Bosch. Ook werken we aan verbetering van het netwerk in Zeeland.
· In het Westen van het land gaat het onder andere om de tram tussen Utrecht Centraal en de Uithof die er dan eindelijk komt. En om verbetering van de westelijke tramlijnen in Amsterdam en van de overvolle tramlijn 9 in Den Haag.

Voor het regionaal spoorvervoer hebben we 80 miljoen extra. We richten ons op de vijf lijnen waarop het aantal reizigers het sterkst is gegroeid en de capaciteit gaat knellen.
Ik noem als voorbeeld de lijnen Arnhem-Doetinchem en Amersfoort-Ede/Wageningen. Deze lijnen lopen bovendien gedeeltelijk langs filegevoelige wegen. Het spoor helpt daar de druk op de weg te verminderen.

Reisinformatie en fiets
Reizigers zijn geen makke schapen en zéker geen kuddedieren. Ze willen hun eigen plan trekken, ze willen een bewuste keuze maken. Daar zijn twee dingen voor nodig:
· Ten eerste moet er wat te kiezen zijn. Het moge duidelijk zijn dat we daar in een hoge versnelling aan werken.
· Ten tweede moet de reizigersinformatie up to date zijn.
De beste keuze verschilt van persoon tot persoon, van situatie tot situatie en van uur tot uur. Het informatiesysteem dat mij voor ogen staat drukt uit wat een reis kost in tijd, geld en belasting voor het milieu.
Zo’n geavanceerd informatiesysteem is als de lijm die wegen, openbaar vervoer, fiets- en vaarwegen met voldoende knooppunten, tot één sterk geheel verbindt. De minister stipte het al aan: we hebben 30 miljoen om zo’n systeem te realiseren.

Dan, heel belangrijk als we het hebben over reizen ‘van deur tot deur’: de fiets. Het is misschien wel een van de meest kenmerkende vervoersoorten van ons land. De fiets is voor velen de beste oplossing voor het korte stukje van en naar het station. Op mooie dagen trappen we door tot de eindbestemming. Dat vergt goede fietspaden en prima stallingen. Daar is 30 miljoen euro extra voor, bovenop de 20 miljoen uit actieplan Groei op het Spoor.

Binnenvaart
Maatregelen
Voor de binnenvaart geldt in feite hetzelfde als voor de gemiddelde reiziger: het komt aan op verbindingen, op keuze, op capaciteit en een beetje tempo graag! Door de binnenvaart, de meest duurzame vorm van goederentransport, te versterken, ontlasten we de weg. Dat betekent voor de binnenvaart: op- en overslagmogelijkheden aan het water. Ik investeer samen met de regio’s in kades, loswallen, havenmondingen en ontsluitende infrastructuur. Dat werk moet in 2013 zijn afgerond. Bovendien versnellen we het achterstallig onderhoud aan de vaarwegen; dat is in 2016 weggewerkt in plaats van 2020.

Ambitie voor 2028
Voor de binnenvaart werken we aan een degelijk en betrouwbaar vaarwegennet. Met 24 uur per dag bediening van de sluizen en de bruggen, waardoor de gemiddelde wachttijd daalt tot maximaal een half uur. Het spreekt voor zich dat de gevolgen van de klimaatverandering ook bij een oplossing voor de drukke vaarwegen een zware factor vormen. De scheepvaart zal zich moeten voorbereiden op steeds vaker voorkomend laagwater door op den duur over te schakelen op lichtgewicht schepen.

Tot besluit
We laten Nederland niet vastlopen. We laten ons niet somber maken omdat de drukte op de weg, het spoor en in het OV zijn toegenomen. Hoe meer beweging en levendigheid, hoe beter in deze economisch kwetsbare tijd. We investeren en we versnellen extra. Met elkaar zorgen we ervoor dat Nederland vlot en veilig op de bestemming komt.

Ons doel is een robuust en samenhangend vervoerssysteem van hoge kwaliteit. Een systeem waarin reizigers echte keuzes kunnen maken en waarin de verschillende vormen van vervoer – auto, trein, bus, tram, boot, fiets – uitstekend op elkaar aansluiten. Daaraan werken we samen.

Dank u wel.