Schiphol en omgeving een stap vooruit
Het kabinet neemt het advies van de ‘Alderstafel’ over de toekomst van Schiphol en de regio tot en met 2020 over. Dit betekent dat het kabinet inzet op selectieve groei van Schiphol tot 510.000 vluchten. In 2020 is de vraag op Schiphol naar verwachting gegroeid tot 580.000 vliegbewegingen. Om aan deze vraag tegemoet te komen zet het kabinet in op het uitplaatsen van 70.000 vluchten naar regionale vliegvelden.
Ook de voorstellen voor hinderbeperking en een nieuw transparanter normen- en handhavingstelsel worden door het kabinet overgenomen. De ministerraad heeft met deze kabinetsreactie ingestemd op voorstel van minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat, mede namens minister Cramer van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM).
Het kabinet spreekt haar waardering uit voor het bereikte akkoord van de Alderstafel. De betrokken partijen in het overleg hebben een goede balans gevonden tussen de ontwikkeling van Schiphol enerzijds en de bescherming van de omgeving anderzijds. Voor de Nederlandse economie is een duurzame ontwikkeling van de mainport Schiphol belangrijk. Het advies van de Alderstafel betekent dat met name vluchten met herkomst en bestemming binnen Europa die niet afhankelijk zijn van transferpassagiers ‘uitgeplaatst’ worden naar andere vliegvelden. Op deze manier blijft Schiphol aantrekkelijk voor vluchten die maximaal bijdragen aan de Nederlandse economie en kunnen de regionale luchthavens hun netwerk uitbreiden.
Het huidige normen- en handhavingstelsel voor geluid is erg complex. De Tweede Kamer heeft in februari 2008 de ministers van Verkeer en Waterstaat en VROM gevraagd te komen met een voorstel voor een nieuw stelsel. Kern van het voorstel van de Alderstafel is dat er niet langer gewerkt wordt met handhavingspunten. Er komen regels voor het baangebruik op Schiphol waardoor zo min mogelijk hinder wordt veroorzaakt, het maximum aantal vliegtuigbewegingen wordt vastgelegd en er komen normen voor het aantal geluidsbelaste woningen en ernstig gehinderden. Dit nieuwe systeem wordt vanaf 2010 twee jaar lang in een experiment getest. In deze periode blijft het huidige handhavingsyteem bestaan.
De groei van de luchthaven moet zo min mogelijk geluidshinder opleveren. Het kabinet stemt in met maatregelen om hinder te beperken. Een voorbeeld hiervan is het experiment rond de glijvluchten. Hierbij gebruiken vliegtuigen hun motoren zo min mogelijk tijdens het landen. Voor gebieden waar hinderbeperkende maatregelen niet mogelijk zijn, heeft het kabinet, net als de provincie Noord-Holland en Schiphol, 10 miljoen euro beschikbaar gesteld voor alternatieve maatregelen voor de leefbaarheid.
Het advies van de Alderstafel wordt verder uitgewerkt in de Luchtvaartnota. Deze gaat in op het vraagstuk hoe de Nederlandse luchtvaart haar concurrentiepositie kan versterken en hoe hierbij de bescherming van de omgeving gewaarborgd blijft. Het beschikbaar maken van capaciteit op de regionale velden en de verdere uitwerking van een nieuw normen- en handhavingstelsel zijn daar onderdeel van. Over de Luchtvaartnota wordt de Tweede Kamer eind dit jaar geïnformeerd.
De Alderstafel met hierin Schiphol, Luchtverkeersleiding Nederland, KLM, regionale bestuurders en een delegatie van bewonersvertegenwoordigers is in december 2006 opgericht. Het doel van dit overleg was om een advies over ontwikkelingen voor de luchtvaart op Schiphol, de hinderbeperking en de kwaliteit van de omgeving gezamenlijk op te stellen. In 2007 heeft de Alderstafel al een advies uitgebracht over de ontwikkeling van Schiphol en de regio tot 2010. Dit advies is door het kabinet en de Tweede Kamer overgenomen.