Papierwerk moet plaatsmaken voor werkplezier
De indicatiebesluiten in de jeugdzorg worden in begrijpelijker taal opgeschreven. En de informatievoorziening aan de cliënt wordt beter.
Dit zijn twee punten uit het ‘Actieplan voor vermindering van ervaren regeldruk in de brede jeugdketen’ dat minister Rouvoet vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Cliënten, professionals, overheden, financiers en koepelorganisaties hebben een bijdrage geleverd aan het opstellen van het actieplan. Deze betrokkenen hebben ook een rol in de uitvoering. Rouvoet heeft hierover samenwerkingsafspraken kunnen maken met alle provincies. Hiermee committeren de provincies zich aan de ambitie om de regeldruk in hun provincie met 25% terug te dringen.
Onderzoek
Het actieplan is de vertaling van een onderzoek naar de ervaren regeldruk in de gehele jeugdketen dat op verzoek van de minister is uitgevoerd. Ruim 200 cliënten en 550 professionals hebben aan het onderzoek meegedaan.
De 5 voornaamste knelpunten voor cliënten zijn:
1. De indicatieprocedure is onduidelijk
2. Bij iedere organisatie opnieuw het verhaal vertellen
3. Veel verschillende hulpverleners binnen één instelling
4. Veel formulieren moeten invullen
5. Onvoldoende zicht op gemaakte keuzes en mogelijkheden
De professionals komen tot de volgende top-5:
1. Als de keten niet werkt komt er steeds een schakel bij
2. Slechte gebruiksvriendelijkheid van de ICT-registratieprogramma’s
3. Toename van registratieverplichtingen door nieuwe werkwijzen
4. Elk gesprek of contact moet worden vastgelegd voor de productieregistratie
5. Extra werk door verschillende eisen aan de verantwoording
Acties
Het Actieplan geeft een overzicht van acties die al in gang zijn gezet om deze knelpunten op te lossen en van nieuwe acties. Voor Rouvoet zijn de belangrijkste 5 nieuwe activiteiten:
Indicatiebesluiten in begrijpelijke taal opstellen.
Betere informatievoorziening voor cliënt, onder meer in de vorm van een webloket voor ouders en jeugd.
Registratiesystemen gebruikersvriendelijker maken.
Eén document voor alle verantwoordingsinformatie van zorginstellingen, zodat er minder geregistreerd hoeft te worden.
Instellingsmanagement, financiers en overheden moeten sturen op onbureaucratisch werken.
Meer ruimte en aandacht
De acties moeten ervoor zorgen dat ‘de professional meer ruimte krijgt om zijn vak goed en met meer plezier te kunnen uitoefenen’, aldus minister Rouvoet. ‘Ik zal mij ervoor inzetten dat ouders en kinderen meer kwaliteit krijgen, ook wat betreft wachttijden en doorstroom. Zij moeten sneller en ook betere hulp krijgen, met meer aandacht en begrip en een prettige bejegening door een gemotiveerde professional.’